responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 25

إسم الكتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 462)


< فهرس الموضوعات > 43 . وضوى مستلزم تصرف در مال غير < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 44 . شك در وضو پس از پايان نماز < / فهرس الموضوعات > سوره ملتفت شود ، احتمال جواز عدول به سوره ( انا انزلناه ) ضعيف است ، چرا كه عدول از سوره توحيد ، جايز نيست ، و وجوب وفاء به نذر بر تقديرى است كه مستلزم محرمى نباشد . و در اينجا اطلاق دليل عدم جواز عدول نيز هست ، مگر آن كه دعوى انصراف شود . وهو كما ترى . و احوط با عدم عدول ، اعاده نماز است نيز .
< / السؤال = 11985 > < / السؤال = 3135 > < السؤال = 989 > سؤال 43 : در حال وضو گرفتن با آب نهر ، يا حوض ، حيوانى مشغول به آب خوردن مىشود در نزديك او ، حركت آب كه به واسطه وضو حاصل مىشود موجب تصرف در لب آن حيوان است كه اگر از مال صغير باشد موجب بطلان وضو بشود ، يا نه ؟ وهكذا اگر طفل صغيرى در نزديك او مشغول به آب خوردن باشد ؟
جواب : ادله حرمت تصرف در مال غير ، شامل اين جور از تصرفات نيست ، بلكه اينها را تصرف حساب نمىكند .
بلى ، اگر جورى باشد كه تصرف حساب شود ، مثل اين كه فرض شود كه صورت آن حيوان ، يا آن طفل زخم است ، و اگر آب به آن برسد ضرر دارد ، در اين صورت جايز نيست تحريك آب بر وجهى كه به آن موضع برسد ، لكن بطلان وضو در اين صورت ، بر فرض اين است كه به ارتماس وضو بگيرد ، و الا آب برداشتن ، مقدمه است ، و حرمت آن مستلزم بطلان وضو نيست .
اللهم الا ان يقال : ان العرف يعد هذا الوضوء الخاص ، تصرفا في ملك الغير ، وان لم يكن كذلك بالدقة العقلية ، حيث ان التصرف فيه انما هو في مقدمته ، لا في نفسه .
< / السؤال = 989 > < السؤال = 1028 > سؤال 44 : هر گاه بعد از نماز ظهر ، شك كند كه آيا وضو گرفتم ، يا نه ، با فرض اين كه حالت سابقه او حدث باشد ، چه كند ؟
جواب : بنا بگذارد بر صحت نماز ظهر و اين كه وضو داشته [ است ، ] لكن بايد از براى نماز عصر و ساير غايات ، وضو بگيرد . و مقتضاى جريان قاعده تجاوز ، ازيد از حكم به صحت نماز نيست ، و اثبات اين كه وضو گرفته [ است ، ] نمىكند ، مگر به مقدار صحت نماز ظهر ، چون نسبت به عصر ، وقت وضوى آن باقى است .
و هم چنين است حال ، اگر بعد از عصر شك كند كه آيا نماز ظهر را كرده است ، يا نه ؟ حكم مىكند به صحت عصر از حيث شرطيت ترتيب فيما بين او و ظهر فقط . وبعبارة اخرى : بعبارة

25

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 25
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست