responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 227


دريافت مىكند . بعد از چندى اين نوشته عدم قصد را ابراز مىكند كه من قصد نداشتم ، آيا ادعاى عدم قصد ، مسموع است يا خير ؟
جواب : بلى ، ادعاء عدم قصد من حيث هو ، مسموع نيست . و لكن اگر دو نفر عادل را شاهد بگيرد بر اين كه مصالحه كه مىكنم قصد ندارم ، و آن دو شهادت بدهند بر عدم قصد او ، مقبول است .
< / السؤال = 9390 > < السؤال = 9377 > سؤال 375 : مصالحه صحيحه شرعيه نمود زيد ، اصالة و وكالة از همگى سه قطعه اراضى معينه به عمرو ، به مال المصالحه معين بين المصالحين ، المقرر والمشروط آن كه هر چه را اساتيد اهل خبره ثلاثه معين عندهما قيمت عادله نمايند ، معادل آن را تمليك مصالح نمايند . وزمان تصديق مدت ، سه يوم كامل از تاريخ ذيل است .
و در صورت مماطله گماشته ديگر در يك قطعه معينه از آن اراضى كه مدعى ملكيت آن مىباشد ، موافق قيمت عادله اهالى خبره ثلاثه تنصيص نمايند .
وإلى نوروز آتيه ، قطعه مزبوره مسلوب المنفعة و مطالبه وجه معادل آن را ننمايند الى زمان تسليم ، و تخليه آن في المدة ، و بعد از عيد لازم باشد تخليه و بر مصالح معه لازم باشد تسليم مال المصالحه سهم آن ، و در صورت مماطله أحدهما از عمل بالمقرر المرقوم ، مجانا معادل دويست تومان فضى 1 جديد الضرب تمليك ديگرى نمايد بلا عوض ، و صيغه مصالحه موجبه جميع ، از نو جارى گرديد في التاريخ المعين .
بفرمائيد كه آيا مصالحه مزبوره در فوق ، باطل است به ملاحظه اين كه مشروط به شرط مجهول است ، يا خيار فسخ در آن است ، يا صحيح است و لازم ؟
و در صورت بطلان ، چنانچه حاكم شرع حكم به صحت آن نمايد ، با آن كه براى حاكم شرع ديگر باطل است ، آيا مىتواند حاكم شرع كه باطل مىداند ، امضاء حكم حاكمى كه صحيح مىداند نمايد ، و ترتيب آثار صحت بر آن مصالحه كند يا نه ؟
و در صورت صحت ، چنانچه اهالى خبره ثلثه ، در سه روزى كه زمان تصديق است تصديق ننمودند ، آيا حكم چيست ؟


1 . فضى : پول نقره اى .

227

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 227
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست