responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 104


و رياحين و امثال آنها كه از براى زينت خانه غرس مىشود ، وهكذا شجره اى كه غرض از غرس آن خوردن ميوه آن باشد ، نه فروش واكتساب ، آيا خمس آنها لازم است ، يا نه ؟
جواب : أما در دو صورت اولى پس ظاهر وجوب خمس است در آنها ، چون جزء مؤنه اين سنه محسوب نمىشود . بلى ، اگر متعارف در تحصيل خانه ، اين طريق باشد بعيد نيست كه مؤنه محسوب شود . و شايد نظر محقق قمى ( قدس سره ) كه در اجوبه مسائل حكم به عدم خمس نموده است 1 به اين قسم باشد .
وأما در صورت سوم دور نيست كه از مؤنه محسوب شود ، چرا كه طريقه تحصيل درخت به جهت انتفاع به نماء آن اين جور است ، لكن احوط مع ذلك دادن خمس آن است ، خصوصا اگر تحصيل درخت ميوه دار به شراء آن ، يا به شراء بستان مشتمل بر آن ممكن باشد و در نماءات متصله آنها نيز خمس لازم نيست ، اگر خود آنها را از مؤنه گرفتيم . بلى ، اگر خمس در آنها لازم دانستيم در نماءات آنها نيز لازم است . و بنابر تعلق خمس به عين آنها فرق ما بين درختهائى كه ماليت دارند ، يا ندارند ، نيست . با اين كه چگونه مىشود ماليت نداشته باشد ، چرا كه لا اقل ممكن است انتفاع به هيمه آنها . و اما درخت گل و امثال آن كه به جهت زينت باشد جزء مؤنه محسوب است ، مثل درخت ميوه دارد كه غرض از غرس آن انتفاع به ميوه آن باشد .
< / السؤال = 5276 > < السؤال = 5372 > سؤال 183 : در رد مظالم كه صدقه مىدهد از جانب مالك با موت او و انتقال به وارثش ، بايد قصد كند صدقه از جانب مالك اصلى را ، يا مالك فعلى كه وارث است ؟
و بر تقدير لزوم قصد مالك فعلى ، اگر قصد مالك اصلى كرده باشد غفلة ، يا جهلا چه صورت دارد ؟
ديگر آن كه بعضى از عوام ، ملتفت قصد صدقه نيستند ، اجمالا به عنوان رد مظالم مىدهند صحيح است ، يا نه ؟
ديگر آن كه قصد تقرب در دادن ، لازم است ، يا نه ؟ و اگر رياء بدهد صحيح است ، يا نه ؟
جواب : بنابر اين كه قصد از جانب مالك ، لازم باشد ظاهر اين است كه بايد قصد كند


1 . جامع الشتات ص 49 .

104

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست