نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 99
نداشته باشد نماز او صحيح خواهد بود ومؤاخذه بر او نخواهد بود . ودر نيت اجزاء نيز نيت حكميه كافى است وضرور نيست در حال نماز ملتفت به هر جزو جزو بوده وقصد قربت در آن بكند . والله اعلم . ( 118 ) س 41 : چه مىفرماييد كه هر گاه كسى ملتفت به اجزاء وشرايط نباشد ونيت هيچ يك را ننمايد وبه تفصيل هم هر گاه از او سؤال شود نداند كدام جزء است وكدام شرط وكدام واجب است وكدام مستحب چنانچه اكثر مردم چنين مىباشند نمازش چه صورت دارد ؟ ج : ندانستن جزء وشرط وواجب ومستحب ضرر ندارد يعنى اگر [ چه ] نداند كدام جزء است وكدام شرط وكدام واجب وكدام مستحب اما لازم است در اجزاء وشرايط واجبه قصد قربت در آنها وهمين قدر كه آنها را به جا بياورد با نيت قربت وبه جهت فرموده شارع وطلب او آنها را در نماز كافى است ودر دانستن ونيت آنها هم ضرور نيست كه در وقت نماز هر يك هر يك را ملتفت باشد بلكه بايد ابتدا در وقتى آنها را دانسته باشد وحال در خزانه خيال او به نوعى باشد كه اگر او را ملتفت سازند وسؤال كنند بداند به جهت قربت وطلب در نماز مىكند يعنى نيت حكميه كافى است . والله العالم . ( 119 ) س 42 : چه مىفرماييد كه هر گاه كسى نماز كند واجزاء وشرايط آن را مفصلًا نداند ونيت آنها را اجمالًا هم نكند نمازش صحيح است يا نه ؟ ج : آن از آن چه در مسأله سابقه مذكور شد معلوم مىشود ونيت تفصيليه فعليه ضرور نيست ونيت حكميه كافى است . والله العالم . ( 120 ) س 43 : چه مىفرماييد كه هر گاه اجزاء نماز را داند ولكن نداند كدام يك واجب است وكدام يك سنّت واصلًا نيت اجزاء نكند ؟ ج : ندانستن واجب وسنّت بعد از آن كه آنها را به قصد قربت [ به جا آورد ]
99
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 99