responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 97


عليه بودن فرقى ندارد وشخص دوم را غاصب نمىتوان گفت زيرا كه تصرّف در ملك غير نكرده وهر دو در استحقاق در نماز كردن وموقوف عليه بودن شريكند بلى اين قدر ثابت شده كه هر كس در مسجدى مكانى را به جهت نماز كردن اختيار كرد اولى به تصرّف مىشود به اين معنى كه دور كردن او از آن مكان مشروع نيست وليكن بعد از آن كه كسى اين خلاف شرع را مرتكب شد باز اين شخص ثانى اولى از ديگران مىشود ونماز او در آن مكان صحيح است ونماز در مدرسه از براى غير طلبه اگر در غير مسجد مدرسه باشد يعنى در حجرات ومتعلقات حجرات مثل ايوان در حجره چون وقف بر طلاب مسلمين است با اذن طلاب صحيح است وبدون اذن ايشان باطل است . والله العالم .
( 117 ) س 40 : بفرماييد كه در كتاب « ملازمان » ( 1 ) چنين ظاهر مىشود كه شرايط واجزاء نيت مىخواهد وبايد نيت قربت هم داشته باشد به تفصيلى كه فرموده ايد آيا مراد از اجزاء ، اجزاء واجبه است يا شامل مستحبه هم هست وآيا مراد از شروط نماز شروطى هست كه خود هم عبادت باشد مثل وضو يا آن كه اعم است كه شامل ستر عورت وطهارت از خبث هم مىباشد وبفرماييد كه در هر يك از صورى كه مذكور مىشود چه حكم دارد ؟
ج : مراد از شرايط در اين مقام افعالى است كه بايد مصلى در نماز به جا آورد ونماز بدون آنها صحيح نيست ودر اجزاء محسوب نمىشود مانند جهر واخفات وترتيب در افعال نماز مثل تقديم قرائت بر ركوع و [ ركوع ] بر سجود وسجود بر تشهد وتكبيرة الاحرام بر اينها همه ومانند موالات وتوجه به قبله ونحو آنها چنانچه در مسأله اول از مقصد نيت مستفاد مىشود .
وگاه است بر بعضى از اينها اطلاق وصف نيز مىكنند وبعضى مىگويند شرط


( 1 ) اين واژه در برخى موارد ديگر هم آمده وگويا مانند « جناب عالى » براى احترام گفته مىشده است .

97

نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست