responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 93


اهل هر صف بايد كه مقدم بر خود را ببينند كه فاصله ميان ايشان نباشد مثلًا صف پنجم صف چهارم را ببيند وچهارم سوم را وهمچنين يا همين كه صف پنجم صف اول يا دوم را مىبيند كافى است ؟
ج : ديدن صف پيش كافى است اگر چه صف متصل يعنى بىواسطه نباشد بلكه صفوفى ديگر واسطه باشند . والله العالم .
( 111 ) س 34 : بيان فرماييد كه در ساير آيات سواى كسوفين تامّين هر گاه علم به وقوع آن در حين وقوعش به هم نرسد وليكن بعد از وقوع آن علم به هم رسد يا از شياع يا از شهادت عدلين آيا نماز آيات واجب مىشود مثل كسوف وخسوف جزئى ؟ چون از عبارت وسيله وهدايه مستفاد نمىشد سؤال شد .
ج : بلى واجب مىشود بنا بر اقوى هم چنان كه در كتاب مستند الشيعه ( 1 ) به آن تصريح شده به شرطى كه آن آيات در بلد وموضع آن شخص واقع شده باشد . والله العالم .
( 112 ) س 35 : ونيز بيان فرماييد كه آيا تعدّد اسباب آيات موجب وجوب تعدّد نماز آيات مىشود مطلقاً ، يا هر گاه ميانه آن دو آيت به قدر نماز فاصله بشود خواه نماز نشود يا بشود ، يا وقتى واجب مىشود كه نماز به جهت آية اول شده باشد ، واما اگر نماز نشده باشد واجب نمىباشد كه متعدد نماز شود ، وهمچنين هر گاه يك سبب مكرر واقع بشود مثل آن كه دو مرتبه يا زائد زلزله واقع بشود خواه فاصله آن هر دو به قدر نماز باشد يا نباشد ، وبنا بر اول خواه نماز شده باشد يا نشده باشد يا تفصيل ميان اين صورتها مىباشد .
ج : مقتضاى قاعده كه حقير اختيار نموده ام از اصالت تداخل اسباب آن است كه هر گاه نماز را كرده باشد از براى سابق واجب است از براى لاحق كردن واگر


( 1 ) مستند الشيعة ، 6 / 242 .

93

نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست