نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 70
كه سوره ناقص بماند واگر چه سوره تمام در هر ركعت خوانده باشد يا واجب است به نوعى تقسيط نمايد كه سوره تمام بشود وناقص نماند ؟ وهمچنين جايز است كه در ركعت دوم بعضى از يك سوره را به طريقه تقسيط بخواند بدون اين كه يك سوره را تمام در ركعت دوم خوانده باشد يا واجب است به نوعى تقسيط نمايد كه سوره تمام شود ؟ وآيا جايز است كه يك سوره تمام در دو ركعت به طريق تقسيط بخواند مثل سوره كه ده آيه باشد در دو ركعت بخواند يا بايد كه در هر ركعت يك سوره تمام خوانده شود چنانكه در وسيلة النجاة امر به احتياط فرموده ايد حاصل آن كه اين احتياط هم مثل ساير احتياطها است كه فتوى نيست يا فتوى است ؟ ج : مخفى نماند كه قدر واجب از سوره در نماز آيات دو چيز است : يكى آن كه يك سوره يا دو سوره تام در مجموع دو ركعت خوانده شود . دوم آن كه هر گاه بعضى سوره را خواند بعد از آن بعضى از همان سوره را به ترتيب بخواند وبعضى ديگر بدون ترتيب يا سوره ديگر جايز نيست . ديگر چيزى واجب نيست بلى احتياط آن است كه در هر ركعتى يك سوره تامه خوانده شود واين احتياطى است كه ترك آن مبطل نيست . وذكر وجوب دو سوره در مجموع دو ركعت در وسيلة النجاة نشده وليكن در هداية الشيعه تصريح به آن شده به اين عبارت : ويجب اتمام سورة فى الركوعات العشر بل سورتين . [1] ودر مستند الشيعه نيز بيان شده به اين عبارت : بل لا يبعد وجوب اتمام سورة فى كل ركعة من الركعتين حتى لا يخلو ركعة عن سورة تامة أو إتمام سورتين فى الركعتين حتى لا يخلو مجموع الصلاة عن السورتين چه قدر مشترك ميان دو شق يعنى اين كه وجوب اتمام دو سوره در مجموع باشد قريب خواهد بود وديگر چيزى بغير از آن چه مذكور شد در سوره اين نماز واجب نيست وعبارت مستند الشيعه كه در حاشيه هدايه در بيان قوله :