نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 69
بگويد خدايا دُل مرا شفا بده بضم دال باطل است زيرا كه « دُل » به ضم معنى ندارد وهمچنين اگر به جاى بيامرز بگويد خدايا « بمرز » مبطل است . [ و ] در الفاظ وحركات وسكنات همين قاعده مطَّرد است . وملمّع بر دو قسم است . يكى آن كه اسلوب فارسى است وبعضى الفاظ آن عربى است مثل خدايا قرض مرا ادا كن اين به اسلوب فارسى صحيح است وملاحظه مخرج عربى ضرور نيست . يكى ديگر آن كه بعضى فقرات فارسى گفته مىشود وبعضى عربى ، مثل اين كه مىگويد الهى مرا بيامرز ورحمت كن وارحم والدى واخوانى واهل حزانتى در اين قسم در فقره عربى مراعات شرايط عربيت وملاحظه مخارج ضرور است . ولفظ ، بعد از آن كه متداول ومتعارف بين الناس ومفهم معنى فى اصطلاح به التخاطب باشد كافى است اگر چه فصيح نباشد بلكه در لغت عربى نيز در چيزى كه بشخصه واجب نباشد چنين است پس اگر در قنوت به جاى « أيّ شىء » بگويد : الهى « ايش » اقول و « ايش » افعل ، جايز خواهد بود . والله العالم . ( 88 ) س 11 : نيز بفرماييد كه در نماز كسوف وخسوف جايز است كه در ركعت اول يك سوره تمام وبعضى از يك سوره به طريقه تقسيط بخواند ودر ركعت دوم آن سوره سابق را ناتمام گذارده سوره ديگر شروع نمايد يا آن كه واجب است كه در ركعت دوم سوره ناقص را از همان جايى كه رسانيده است بگيرد وتمام كند ونمىتواند كه سوره ديگر شروع نمايد ؟ وهمچنين هر گاه در ركعت اول هيچ سوره به اتمام ننموده باشد وبعضى از يك سوره را به طريق تقسيط خوانده باشد آيا در ركعت دوم مىتواند كه شروع در خواندن سوره ديگر نمايد وآن سوره را ناتمام بگذارد ويا واجب است كه در همان جايى كه رسانيده است بگيرد وتمام نمايد ؟ وهمچنين مىتواند كه در ركعت دوم يك سوره را به طريقه تقسيط بخواند
69
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 69