نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 59
الحمد ويس ، وفي الثانية الحمد والرحمن ، وإن شئت صليت خلف القبر ، وعند رأسه أفضل ، فاذا فرغت فصل ما احببت ، الَّا أن الركعتين ركعتى الزيارة لا بدّ منهما عند كل قبر » . پس معلوم شد كه نماز زيارت در نزد قبر هر يك از انبياء وائمه ومؤمنين مستحب است . واما در قسم دوم كه زيارت از دور باشد حديثى كه دلالت بر استحباب نماز زيارت از براى غير پيغمبر آخر الزمان ( ص ) وائمه ء طاهرين بكند به نظر نرسيده ، واز علماء كسى را هم بر نخوردم كه ذكر كرده باشد ، وليكن در خصوص زيارت پيغمبر ( ص ) وائمه ( ع ) احاديث متعدده وارد شده كه نماز مستحب است ، مثل مرسله ء ابن ابى عمير از حضرت صادق ( ع ) وروايت سليمان بن عيسى از پدر خود از حضرت صادق ومرسله ء ابى احمد از آن حضرت ، ومرفوعه ء برقى از آن جناب كه همه ء آنها را صاحب كامل الزيارات به اسناد متصل روايت نموده است . [1] ومرسله ء ديگر از ابن أبى عمير از حضرت صادق كه شيخ طوسى در تهذيب به اسناد متصل از او نقل كرده است . [2] وچون در همه ء اين روايات بغير از مرفوعه ء برقى نماز زيارت را مقدم بر زيارت فرموده است ، ابن زهره تصريح كرده است كه بايد در زيارت بعيد نماز را مقدم داشت [3] [ و ] چون در مرفوعه برقى نماز را بعد از زيارت ذكر كرده است ، ملا محمد باقر مجلسى در بحار فرموده است كه به اين جهت دور نيست كه آدمى مخير باشد ميان تقديم نماز وتأخير آن . [4] ومخفى نماند كه در غير مرفوعه استحباب مطلق زيارت از براى هر يك از پيغمبران وائمه را بيان مىكند ، ودو ركعت نماز مقدم بر زيارت ذكر مىكند ، أما در مرفوعه بخصوص زيارت حضرت امام حسين عليه السلام است ، وزيارت
[1] در بحار ، 98 / 365 و 366 و 367 هر چهار روايت از كامل الزيارات نقل شده است . [2] بحار ، 98 / 370 ، به نقل از تهذيب 6 / 103 . [3] بحار ، 98 / 370 ، به نقل از شهيد در ذكرى . [4] بحار ، 98 / 371 .
59
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 59