نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 55
ودر حين بيرون آوردن نيت غسل به جهت وضو كند ، آيا صحيح است يا نه ؟ ج : بلى ، صحيح است اين نوع در وضو ، وليكن در غسل ترتيبى اين نوع صحيح نيست ، ووجه تفرقه در محل خود مبين است . ( 75 ) س 75 : بفرماييد بعضى اوقات مىشود كه در خطب وادعيه ء صحيفه بعض آيات قرآنيه درج مىشود ، وهمچنين در نظم ونثر شعرا وفصحاء ، واين يا به طريق توارد ويا بطريق اقتباس از كلام الله مىباشد ، بفرماييد كه هر يك را چه حكم مىباشد در مس كردن كتابت آنها ، وآيا آنها قرآن محسوب مىشود يا نه واگر چه به طريق اقتباس باشد جواب را مفصلًا بيان فرماييد . ( 1 ) ج : بلى ، آيات قرآنيه به هر وضع كه بوده باشد ، خواه به اقتباس يا غيره مس كتابت آنها بدون طهارت جايز نيست ، واما غير آيات از كلمات كه به تنهايى هر كه بشنود احتمال قرآن وغير قرآن را بدهد مثل لفظ « لا ريب فيه » و « كل شىء » وامثال اينها پس اگر تتمه ء آنها هم در ( 2 ) قرآن نوشته شده بود وبعد جدا شده باز مس آن جايز نيست ، واگر تتمه نداشته جايز است . والله العالم . ( 76 ) س 76 : در رساله ء سركار اين است كه مس مهر بعد از زدن بر كاغذ بىوضو حرام نيست ، اما احوط ترك است ، دو استفتا مخلص از سركار كردم ، يكى مطابق كتاب است ، ويكى مخالف ، يعنى فرموديد كه : حرام است مس بدون وضو ، الحال معطل مىباشم كه به كدام عمل كنم وفراموش شده كه استفتاى آخرى كدام است ، آن چه الحال بفرماييد عمل شود . ج : اولًا در رساله نوشته نشده كه حرام نيست ، بلكه نوشته شده است كه در حرمت آن تشكيك است ، اما ديگر بحث نفرماييد كه مجتهد در حرمت
( 1 ) به مسأله 38 و 68 رجوع شود . ( 2 ) از
55
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 55