responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 53


فيما بقى مقصود را بيان فرماييد . وبر فرض اين كه مراد تنصيف باشد ظاهر مراد مجرّد قصد تنصيف است والَّا تنصيف فعلى متعذّر است كيفيت را بيان فرماييد .
ج : بلى آب رسانيدن به بيخهاى ناف وبيخهاى گوش لازم است اگر چه در وقت تخاطب ورفع حائل نمايان نباشند مثل زير پستان وشكنهاى شكم شخصى كه بسيار سمين باشد .
واما بخصوص شستن گردن پس مراد آن است كه نصف طرف راست گردن را با طرف راست ونصف چپ را با طرف چپ بشويد بنا بر اين كه ترتيب ميان طرفين واجب باشد والَّا همه را شستن با يك طرف كافى خواهد بود وبهتر مراعات ترتيب است ومراد از نصف نصف حقيقى نيست كه اين نصف با آن نصف هيچ تفاوت نداشته باشد بلكه همين قدر كه در عرف بگويند نصف را با اين طرف شست ونصف را با آن طرف يعنى آن قدر كه هر طرفى تفاوت فاحش با طرفى ديگر نداشته باشد . اين در گردن است اما ناف وعورتين را همه آن را با يك طرف شستن كافى است وبا هر دو طرف شستن بهتر است ودر آنها تنصيف در كار نيست . والله العالم .
( 72 ) س 72 : بفرماييد كه بعد از غسل يدين در وضو وقبل از مسح پيشانى وپاها چنانچه دست به آب غير وضو برسد وبعد از آن مسح نمايد ، آيا وضو صحيح است يا نه ؟
ج : هر گاه همان موضعى از دست كه به آن مسح سر يا پاها مىشود به آب غير وضو تر شود به نوعى كه آب تازه در جنب آب وضو مستهلك نباشد وضو باطل است .
( 73 ) س 73 : بفرماييد كه چنانچه شخصى غسل كند به جهت زيارت مثلًا ، وبعد حدث اصغر از او صادر شود ، وبعد زيارت كند ، آيا اين زيارت با غسل شده وثواب زيارت با غسل دارد يا نه ؟

53

نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 53
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست