نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 48
اعماق آن نمايد يا نه ؟ وبر فرض عدم قبول طهارت اعماق آيا مانعى از قبول طهارت [ ظاهر ] باطنش است يا آن كه ظاهرش پاك مىشود ؟ ج : اعماق آن قابل تطهير نيست نه به آب كر ونه جارى اما سطح ظاهر آن چه بيرونى وچه اندرونى قابل تطهير هستند وبه آب كر يا جارى داخل كردن وپر كردن در آن هر دو سطح پاك مىشود وظاهر آن به آب قليل نيز پاك مىشود كه بر آن بريزند وبشويند . ( 61 ) س 61 : ضعيفه بعد از عادت حيض يا بعد از انقضاى ايام نفاس آب زردى يا سفيدى از وى خارج مىشود آيا از براى آبهاى مذكور حكمى هست يا نه ؟ ج : آب سفيد را اصلًا حكمى نيست وهمچنين آب زرد را هر گاه به نحوى باشد كه در عرف آن را خون نگويند اما هر گاه نوعى باشد كه عرف آن را خون گويند از براى آن حكم است پس بعد از عادت حيض ذات عادت آن را استحاضه قرار مىدهد وسنّت است كه استظهار كند در صورتى كه عادت آن قبل از ده روز تمام شود وهمچنين در نفساء كه صاحب عادت حيضيه باشد . خلاصه تا اين كه خون بر آن صادق نيست حكم ندارد وبا صدق خون حكم دارد وحكم آن به تفصيل در صور متعدده كه دارد در باب حيض واستحاضه ونفاس از وسيلة النجاة مذكور است . ( 62 ) س 62 : آيا در مياه مملوكه حقّ سايرين هست به جهت آشاميدن وغسل نمودن ووضو ساختن وغسل ثياب وبدن نمودن يا آن كه همه اين تصرفات محتاج به اذن است وبر فرض جواز امور مذكوره همين در مجرى اين تصرفات جايز است ويا آن كه آب از مجرى برداشتن ودر جاى ديگر اين تصرفات را نمودن هم جايز است ؟ ج : دليل بر حق داشتن مسلمين در مياه مملوكه نيست وجواز تصرّف ديگران به شرب وغسل وساير انواع تصرفات منوط به اذن است واذن شاهد حال
48
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 48