responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 47


( 58 ) س 58 : آيا ميت را در حال صلاة بر آن مستلقياً على ظهره بايد گذاشت يا آن كه كالمُلحَد بيّنوا توجروا ؟
ج : آن چه در كلام فقهايى كه تصريح كرده اند ديدم مثل شهيد اول در دروس وشهيد ثانى در روضه وملا محمد باقر مجلسى در زاد المعاد وصاحب كفايه وصاحب مفاتيح وشارح مفاتيح همه گفته اند كه واجب است كه مستلقياً على ظهره باشد وبناى علما وساير ناس هم بر اين است پس ظاهر اين است كه اجماعى باشد وهمين قدر بس است در اثبات آن وحديثى كه وارد شده كه بعد از غسل بايد در همه حال ميت را مثل مُلحَد گذاشت معارضه با سيره اصحاب نمىكند .
( 59 ) س 59 : در كتاب وسيلة النجاة فرموده ايد كه صابون قابل تطهير نيست در صورتى كه آب نجس نفوذ به اعماق آن نموده باشد آيا ظاهر صابون كذايى قابل تطهير است با آن كه باطنش قابل نيست ؟ وبر فرض تطهير ظاهراً آيا به آب قليل وكثير هر دو قابل تطهير هست يا آن كه به آب كثير بايد تطهير ظاهر صابون مذكور را نمود ؟
وهمچنين در خصوص خمير كه به آب نجس خمير شده باشد وهمچنين نان كه از خمير متنجس بعمل آمده باشد آيا ظاهر آنها هم قابل تطهير هست يا نه ؟
ج : مراد آن است كه همه اجزاء آنها قابل تطهير نيست وليكن ظاهر به تنهايى قابل تطهير است اما در خمير به شرطى كه روان نباشد به آب قليل وكثير هر دو تطهير مىشود اما در آب قليل بايد آن را بر آنها ريخت وآنها را در ميان آب قليل نگذاشت والَّا آب نجس مىشود وآنها پاك نمىشوند ( مىشوند خ ) .
( 60 ) س 60 : كوزه از گل متنجس ساخته شده چنانچه در خوى ، ارامنه مىسازند آيا به آب كر يا جارى قابل تطهير است اعماق آن ، اگر آب كر يا جارى سرايت به

47

نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست