نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 426
شده در صورتى است كه زيد عامل بعنوان تنصيص يا اطلاق بكر مأذون در اين نوع معامله باشد واگر مأذون در آن نبود وبايست بدون خلط بمالى ديگر معامله نمايد در اين صورت لزوم مبايعه موقوف به اجازه بكر خواهد بود على القول بجواز الفضولي پس اگر اجازه آن را نمود معامله لازمه وربح تابع اصل خواهد بود والا فلا وظاهر از كلام جمعى از فقها كه در طى احكام مضاربه فرموده اند كه با وجود تخلف عامل قرار داد مالك را اگر چه عامل آثم بلكه ضامن است وليكن ربح باز مشترك ما بين هر دو خواهد بود آنست كه در صورت مفروضه نيز ربح تابع باشد مثل آن كه فرموده اند كه هر گاه مالك با عامل شرط نمايد كه نخرد مگر از عمرو ونفروشد مگر به زيد مثلًا ونخرد مگر شىء مخصوصى را ومسافرت ننمايد مگر به سمت معينى عمل به مقتضاى شرط لازم است واگر عامل مخالفت نمايد ضامن است وليكن [ ربح ] مشترك ما بين مالك وعامل است بموجب قرار دادى كه كرده اند وهم چنين محقق ( ره ) در شرايع فرموده اند ولو خلط العامل مال القراض بماله بغير إذن المالك خلطا لا يتميّر ضمن لانه تصرف غير مشروع . وقال فى المسالك لان مال القراض أمانة والامانة لا يجوز خلطها كالوديعة ولا يبطل العقد بذلك وان اثم وضمن ويبقى الربح بينهما على نسبة المال [1] وليكن جمعى مثل شهيد ثانى عليه الرحمه ومقدس اردبيلى وغيرهما تصريح نموده اند كه اين بواسطه احاديثى است كه وارد شده است وچنين است كه اخبار بسيار دلالت بر آن دارد وليكن به جهت دلالت اخبار حكم بر اشتراك ربح است والا مقتضاى قواعد فساد معامله ايست كه خلاف قرار داد مالك باشد مگر در صورت اجازه بنا بر جواز فضولى . واما جواب سؤال دويم آن كه اگر معاملات واقعه كلا به عين تنخواه واقع شده باشد بايست بالنسبه بر تنخواه مشتركى ومختصى تقسيم نمود واگر همه به ذمّه