نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 331
باشد والفاظ واقعه در معاملات كه محتمل معنى صحيح وفاسد هر دو باشد بالاجماع حمل بر صحيح مىشود تا اراده فاسد از آن معلوم شود پس اگر كسى بگويد كه من در وقت اجراء عقد قصد نداشتم يا قصد فاسدى داشتم بدون ثبوت از او شنيده نمىشود وعقد محكوم به صحّت است وهم چنين اگر زيد وعمرو هر يك دو دانگ خانه معيّن را مالك باشند پس زيد بفروشد يا مصالحه كند دو دانگ خود را به بكر وبه اين نوع صيغه بگويد كه من فروختم دو دانگ از خانه فلان را به تو به مبلغى معيّن وآن هم قبول كند يا بگويد مصالحه كردم هم چنين وبعد از معامله بگويد من قصد كردم انتقال دو دانگ بكر ) كذا ) [1] را ، از او مسموع نمىشود بالاجماع الَّا مع الاثبات . وهم چنين اگر زيد بگويد به عمرو من فروختم يا مصالحه كردم فلان چيز را به تو به مبلغ ده تومان وآن نيز قبول كند وبعد عمرو ادّعا كند كه من اراده كردم مبلغ ده تومان پول خود زيد را از او شنيده نمىشود . بلى اگر عمرو چنين ادّعايى بكند كه من چنين قصدى كردم وشرعاً آن را اثبات كند به قبول كردن زيد يا نحو ديگر حكم به فساد مصالحه مىشود والَّا اجماعى است كه مصالحه محكوم به صحّت است . ومثل اين دو است در فساد توهّم اين كه چون هر يك از مصالحه واعتراف مقتضى ثبوت نيم دانگ هستند ومعارضى از براى مقتضاى هيچ كدام نيست لهذا لازم مىآيد استحقاق زيد يك دانگ را . وسبب فساد آن كه صحّت مصالحه رفع ثبوت مقتضاى اعتراف را مىكند چه مقتضاى اعتراف ثبوت حقيّت نيم دانگ است از براى آن قبل از مصالحه ايضاً ومقتضاى صحّت مصالحه سقوط حقيّت آن نيم دانگ است وانتقال آن به عمرو بعوض نيم دانگ عمرو ، پس اگر گفته شود كه آن چه گفته شد همه در وقتى صحيح است كه مصالحه