نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 328
وامّا رابع به جهت اين كه صحّت استصحاب موقوف است به اين كه شكّ مختصّ زمان لاحق باشد امّا هر گاه شكّ راجع به زمان سابق نيز بشود بالقطع استصحاب نيز صحيح نيست چنانكه در كتاب مناهج الاحكام بيان آن را نموده ايم مثل اين كه هر گاه در جايى حيوانى ببينيم كه به ظرفى سر كند وبيرون رود ويقين كنيم كه سگ است حكم به نجاست آن ظرف مىشود پس هر گاه بعد از آن ما بيرون رويم از آنجا وببينيم سگى وگوسفندى در آنجا هستند وتشكيك كنيم كه آيا آن كه ابتدا سر به ظرف كرد سگ بود يا گوسفند نمىتوان نجاست را مستصحب داشت . ومخفى نماند كه حكم چنين است در صورتى كه به بيّنه يا اعتراف فساد ادّعا در بعض مدّعى نيز ظاهر شود ودليل آن بعينه دليل فساد مصالحه است در صورت ظهور فساد كلّ دعوى در كلّ . اگر كسى بگويد كه پس بنا بر اين لازم مىآيد كه هر گاه مصالحه واقع شود وبعد احد طرفين از آن مصالحه نادم شود تواند آن را فاسد كند به اعتراف به ابطال قول خود در بعضى قليل از آن چه ادّعا مىكرده يا انكار مىنموده . جواب گوييم لزوم اين چه نقص وعيبى دارد پس به اعتراف او بعض حقّ ديگرى ثابت [ است ] وچون مصالحه فاسد شد باز ادّعاى آن ديگر در همه بر جا خواهد بود وادّعا خواهد نمود . علاوه بر اين آن كه آن ديگرى را مىرسد كه او را قسم دهد كه اعتراف به جهت افساد مصالحه نيست هر گاه فساد او به جهت معترف نافع باشد وديگرى چنين مظنه كند كه اعتراف او بخصوص اين جهت است . وهم چنين فرقى نيست در فساد مصالحه مسطوره ميان اين كه مصالحه بر مدّعى به واقع شده باشد يعنى حقّى كه در مدّعى به است صلح شده باشد يا بر ادّعا يعنى حقّ الدعوى را صلح نموده باشد ودليل آن نيز از آن چه مذكور شد ظاهر است والله العالم .
328
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 328