نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 30
روز دهم هم بيايد ولكن از دهم تجاوز نكند بايد حيض قرار داد . ومراد از دوم خونى است كه ميان ايام عادت واستظهار وابتداء ديدن آن خون ، ده روز ايام پاكى فاصله شده باشد واسباب حكم به حيض بودن آن هم نباشد ، پس مراد از ده روز در عبارت اول ده روز خون آمدن است ، واز ده روز در عبارت اخير ده روز طهر است ، وعبارتى كه بعد از دو فقره اولى در وسيله ذكر شده است كه هر خونى كه بعد از ده روز پاك شدن وپيش از گذشتن ده روز ايام پاكى مىبيند باز استحاضه است ، قرينه براى مطلب مىتواند باشد ، ومثال اول زنى است كه مثلًا عادت او پنج روز باشد وبعد از پنج روز باز خون ببيند ، وسه روز بعد از آن استظهار كند وروز نهم هم خون ببيند وهمچنين دهم ويازدهم ودوازدهم ، اين خون كه بعد ديده استحاضه است . مثال دوم آن است كه همان زن بعد از روز هشتم خون ببيند [1] وپاك شود تا ده روز بعد از ده روز خون ببيند . والله العالم . ( 35 ) س 35 : فرموده ايد كه استعمال ظروف طلا ونقره اگر مشبك باشد ضرر ندارد بفرماييد اگر بعضى از آن مشبك باشد چون حاشيه آن يا يك طرف يا از چهار طرف هر طرف قدرى مشبك باشد استعمال آن جايز است يا نه ؟ ج : مراد حقير ظرفى است كه همه آن مشبك باشد يا غير از قليل آن ، به نوعى كه در عرف آن را اناء وظرف بگويند ( 2 ) اما مشبك بودن چنبره وزنجيره دور آن ويك گوشه آن يا قدرى از يك طرف آن يا قليلى از هر طرف آن گويا فايده نداشته باشد مىدانم ديگر در لفظ « گويا » تشكيك خواهيد فرمود قليل شبكه رفع حرمت نمىكند اگر چه در چهار طرف باشد ومناط در اينها رجوع به عرف است در صدق ظرف واناء والله العالم .