نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 29
نيستند ، وعبارتى را كه از كتاب وسيله [1] نقل فرموديد كه : پس هر يك از اين اجزاء از سگ يا خوك يا كافر بوده باشد نجس است ، عبارت « يا كافر » در نسخه ء سركار زياده شده است ودر ساير نسخ نمىباشد . والله أعلم . ( 34 ) س 34 : بيان فرماييد كه در مقصد پنجم از كتاب طهارت فرموده ايد : مقصد پنجم در غسل استحاضه است ، واحكام آن ، ودر آن چند فصل است ، فصل اول در بيان آن كه كدام خون استحاضه است واز جمله عبارتى كه مذكور مىشود اين است كه : وهمچنين هر خونى كه زن حائض وصاحب نفاس بعد از ده روز از حيض يا نفاس ببيند استحاضه است تا زمانى كه دوباره حائض شود ، وهمچنين استحاضه است هر خونى كه صاحب عادت بعد از ايام عادت واستظهار ببيند به شرط تجاوز از ده روز تا زمانى كه دوباره حائض شود ، ودر آخر فصل فرموده ايد كه : هر خونى كه از غير از آنها باشد وبه صفت استحاضه هم نباشد در حكم استحاضه بودن آن اشكال است واظهر آن است كه حكم به استحاضه نمىشود ، واز جمله شمرده ايد خونى كه بعد از ده روز يا بعد از عادت وايام استظهار ببيند وده روز پاكى گذشته باشد . واين حكم به حسب ظاهر با هم منافات دارد كه در سابق فرموديد : بعد از ده روز يا بعد از عادت هر خونى كه ببيند تا حيض دوم هم استحاضه است ، ودر اين جا اختلافى در فهم مراد ملازمان ، در اين دو عبارت به هم رسيده است ، ملازمان مراد را مفصل بيان فرماييد تا رفع شبهه شود . ج : مراد از دو عبارت واضح است ومقام توهم منافات واختلاف در فهم نيست ، زيرا كه مراد از اول خونى است كه بعد از ايام عادت واستظهار بلا فاصله مىبيند ، به شرط تجاوز خون ايام عادت واستظهار ، واين خونى كه بعد از ده روز ديده زيرا كه اگر خون در ايام عادتى كه از ده روز كمتر است تجاوز كند وتا
[1] وسيلة النجاة يكى از رساله هاى عمليه ملا احمد نراقى ( ره ) است .
29
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 29