نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 28
ج : در روزى كه روز آب مغصوب است از آن آب وضو وغسل صحيح نيست ، وآن چه شده اگر بدون علم به مغصوبيت بودن شده هر كه نمىدانسته وضو وغسل او صحيح است ، وهر كه مىدانسته صحيح نيست ، وهر عبادتى كه به آن وضو وغسل كرده بايد قضا كند ، مگر اين كه اصلًا احتمال بطلان وضو وغسل در آب غصبى به خاطر او خطور نمىكرده است . ( 33 ) س 33 : جناب شما در پنجم از نجاسات كه مرده ء از هر حيوانى كه خون جهنده داشته باشد فرموده ايد : وجميع اجزاء آن نجس است حتى پوست آن ، مگر اجزايى كه حيات نداشته باشند به شرطى كه از حيوان نجس العين نباشد ، پس هر يك از اين اجزاء كه از سگ يا خوك يا كافر باشد نجس است ، ودر آخر دهم از نجاسات كه كافر است فرموده ايد كه : اقوى آن است كه اجزايى كه حيات در آن حلول نكرده از كفّار ، چون مو وناخن پاك است ، راه اختلاف دو حكم را بيان فرماييد ؟ ج : معنى عبارت اولى آن است كه اجزايى كه حيات در آنها حلول نكرده است از ميت هر حيوان كه خون جهنده داشته باشد پاك است مطلقاً ، اما حيوان نجس العين حكم او چنين نيست ، يعنى حكم به پاكى اجزايى كه حيات ندارد از آن على سبيل الاطلاق نيست ، بلكه در بعضى از انواع آن چون سگ وخوك حكم به نجاست آن اجزا مىشود . پس فرق ميان حيوان غير نجس العين ونجس العين آن است كه در اول حكم به پاك بودن ما لا تحلَّه الحياة از آن مىشود مطلقاً ، ودر ثانى اين حكم مطلقاً نمىشود ، بلكه در يك نوع آن كه كافر باشد مىشود . واين از قبيل آن است كه گفته شود كه : علماء جميع فرق اسلام قائل به افضليت علي بن ابى طالب هستند از ملائكه مثلًا مگر علماء اهل سنّت كه ايشان چنين نيستند ، ومراد اين باشد كه ايشان بعضى به افضليت قائلند وبعضى
28
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 28