responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 28


ج : در روزى كه روز آب مغصوب است از آن آب وضو وغسل صحيح نيست ، وآن چه شده اگر بدون علم به مغصوبيت بودن شده هر كه نمىدانسته وضو وغسل او صحيح است ، وهر كه مىدانسته صحيح نيست ، وهر عبادتى كه به آن وضو وغسل كرده بايد قضا كند ، مگر اين كه اصلًا احتمال بطلان وضو وغسل در آب غصبى به خاطر او خطور نمىكرده است .
( 33 ) س 33 : جناب شما در پنجم از نجاسات كه مرده ء از هر حيوانى كه خون جهنده داشته باشد فرموده ايد : وجميع اجزاء آن نجس است حتى پوست آن ، مگر اجزايى كه حيات نداشته باشند به شرطى كه از حيوان نجس العين نباشد ، پس هر يك از اين اجزاء كه از سگ يا خوك يا كافر باشد نجس است ، ودر آخر دهم از نجاسات كه كافر است فرموده ايد كه : اقوى آن است كه اجزايى كه حيات در آن حلول نكرده از كفّار ، چون مو وناخن پاك است ، راه اختلاف دو حكم را بيان فرماييد ؟
ج : معنى عبارت اولى آن است كه اجزايى كه حيات در آنها حلول نكرده است از ميت هر حيوان كه خون جهنده داشته باشد پاك است مطلقاً ، اما حيوان نجس العين حكم او چنين نيست ، يعنى حكم به پاكى اجزايى كه حيات ندارد از آن على سبيل الاطلاق نيست ، بلكه در بعضى از انواع آن چون سگ وخوك حكم به نجاست آن اجزا مىشود .
پس فرق ميان حيوان غير نجس العين ونجس العين آن است كه در اول حكم به پاك بودن ما لا تحلَّه الحياة از آن مىشود مطلقاً ، ودر ثانى اين حكم مطلقاً نمىشود ، بلكه در يك نوع آن كه كافر باشد مىشود .
واين از قبيل آن است كه گفته شود كه : علماء جميع فرق اسلام قائل به افضليت علي بن ابى طالب هستند از ملائكه مثلًا مگر علماء اهل سنّت كه ايشان چنين نيستند ، ومراد اين باشد كه ايشان بعضى به افضليت قائلند وبعضى

28

نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 28
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست