نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 262
جايز است وضرر ندارد امّا خريد وفروش آن اگر چه به جهت زرع باشد حرام است ومعامله ء آن باطل است بلى اگر كسى ضرور داشته باشد يا بايد موضعى را كه مجتمع فضلات است اجاره كند يا چيزى به كسى بخشد واو هم منع نكند از برداشتن فضلات به شرطى كه به قصد معامله نباشد . والله العالم . ( 370 ) س 9 : چون سگ نجس العين است آيا خريد وفروش ونگاه داشتن آن جايز است يا نه ، وحال اين كه در بعضى ولايات به جهت حفظ خانه وامثال آن ضرور است . ج : نگاه داشتن وخريد وفروش كردن در سگ صيد جايز است وهم چنين سگى كه همراه گلَّه ورمه وچهارپايان وسگى كه به جهت محافظت خانه وباغ وزرع باشد نگاه داشتن همه ء آنها وخريد وفروش آنها جايز است ، ودر غير اينها جايز نيست والله العالم . ( 371 ) س 10 : چه مىفرمايند در خريد وفروش آلات لهو وقمار ونحو اينها ؟ ج : به اجماع علماء ساختن وخريد وفروش كردن ونگاه داشتن آلات لهو چون نى ودف وطنبور وتنبك وكمانچه وامثال آنها ، وآلات قمار چون نرد وشطرنج ونحو اينها به جهت لهو وبه جهت قمار حرام است وشكستن وفاسد كردن آنها لازم است . ( 372 ) س 11 : آيا حرمت اعانت ظالمين مخصوص است به افعال محرّمه وظلم ، يا در افعال مباحات وطاعات نيز اعانت ايشان حرام است ؟ ج : حرمت تخصيص دارد به اعانت ايشان در معصيت وظلم ، ودر مباحات وطاعات ونحو اينها حرمتى ندارد ، وليكن ثواب ورجحانى هم ندارد ، وآن چه وارد شده در ترغيب به قضاء حوائج مسلمين واعانت ايشان تخصيص به غير ظلمه دارد ، بلكه ظاهر آن است كه تخصيص به غير فسّاق هم داشته باشد .
262
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 262