نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 234
اگر گويند بايد از مطلق منع كرد تا به اينجا نكشد گوييم به چه جهت وچه ملازمه وحال اين كه بسى ازمنه منع مطلق مىشد واصلًا تفاوتى در اين خصوص نكرد واگر اين لازم باشد منع از اصل تعزيه خواندن وحضور امارده وزنان سيما در جماعت الزم خواهد بود . پس نوشته اند كه شخصى فلان نقل كرد كه شخصى مجمعى آراسته بود . . عالى جنابا اشخاص كثيرى نقل كردند كه مجامع آراسته شده بود از ضيافت به جهت عيش وارتكاب محرمات وبسا هم مطلع شده ام چرا حكم به حرمت مطلق ضيافت يا احتراز در منع از آن نداريد وبخصوص مجامع تعزيه اشخاص معتمدين نقل كردند كه بسا مجامع به جهت حضور زنان وامردان وبه اين جهت قرار داده اند چرا منع از تعزيه جايز نيست واگر اين اسباب باعث رجحان منع مىشود فرق ميان مستحب ومباح يا غير معلوم الحرمة نيست . اين كه نوشته بوديد كه : فلان شخص گفت كه مشق مرثيه خوانى به جهت عدم منع فلان كس ، ملَّا حسين را است ، از ملَّا حسين وضعى كه حرمت آن معلوم يا مظنون باشد بر نخوردم واگر به آنجا منجرّ [ مى ] شد منع [ مى ] شد وعذر نادانى ، باعث لزوم امرى نمىشود از مساجد بسيارى كه مىدانند از مفاسد خالى نيست بپرسيد چرا زنان را راه مىدهند معتذر مىشود به اين كه چرا فلان كس در مسجد زنان را به جهت نماز جماعت راه مىدهد بلكه اين امر سرايت مىكند به اصل نماز جماعت به جهت اين كه شما علم داريد وما هم كه بسى از عوام به جماعت حاضر مىشوند كه عدالت امام را نمىدانند بلكه عدم را مىدانند واگر تنگگيرى در نماز جماعت بشود ( نشود خ ) اين مفسده تمام مىشود وحال اين كه عدالت به معنى حسن ظاهر محل خلاف است وخلاف در آن از خلاف در غنا بيشتر واين ترجيحات اجتهاديه چندان اعتبارى ندارد چنانكه در آخر اشاره كرديد پس چرا بايد تجويز نماز جماعت با اهل حسن ظاهر وهمچنين تجويز طلاق در حضور آنها كرد وچرا مجتهدين اين احتياطها را نمىكنند [ با اين كه ] اهل تقوى وزهدند ونماز اهم طاعات وامر فروج اهم مهمات وهمچنين
234
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 234