responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 232


اولًا بعد از بذل جهد در روزگار دراز هنوز بر سبيل جزم حقيقت غنا معيّناً به دست من نيامده ومعلوم من نشده كه مطلق كثرت ترجيع غنا باشد بلكه مىتوانم گفت ولو ضمّ إلى شىء من الاطراب .
وثانياً بعد از استفراغ وسع در ازمنه متطاوله حرمت مطلق غنا بر من معلوم نشده بلكه اگر بگويم اشتهار حرمت مطلق آن هم بر من معلوم نشده خلاف واقع نگفته خواهم بود .
آمديم بر سر عيوبى كه ذكر كرده بوديد امّا آن چه را اعظم عيوب نوشته بودند كه عامه چنين تصوّر مىكنند كه شعر ماتمى به هيچ وجه عيب در آن راه نمىيابد اگر مراد آن است كه به هيچ وجه از آن وجوه كه در محضر من خوانده شده تصوّر بكنند تصوّر مطابق واقعى كرده خواهند بود واگر تجاوز از آن خواهند نمود در تصوّر ، قصور از ايشان است ، واگر به جهت اين قصور منع لازم باشد منع زنان در حضور نماز جماعات الزم خواهد بود چه بالاجماع نظر ايشان به گردن وسينه مردان حرام ، واين محرم اجماعى است وعوام از آمدن زنان به مجامع جماعت علماء چنان تصوّر مىكنند كه نگاه كردن زنان به مردان مطلقاً عيب ندارد پس لازم خواهد بود منع زنان از نماز جماعت به جهت اين تصوّر وچرا به مجرّد تصوّر عامى امرى را امر ديگر معيوب شود .
پس نوشته بودند ارباب اهواء به قصد استلذاذ استماع مىكنند انواع الحان را قرة العينا هر گاه مسلَّم داريم استماع مطلق ترجيع به قصد التذاذ محرم است .
أولًا مىگوييم ما را چه خبر در خصوص موارد از قصد كسى .
وثانياً بر فرض معلوم شدن منع از آن قصد لازم خواهد بود واز حضور به آن قصد ، نه حكم به خلاف واقعى به حسب اعتقاد خود به جهت امتناع ديگرى از قصد فاسدى .
وثالثاً آيا حضور ارباب اهواء به چنين مجامع ومحافل ومساجد به قصد التذاذ از اصوات اكثر وافسد است يا به جهت التذاذ ايشان از حضور زنان وامردان . سرّ چيست كه تنگگيرى در حضور زنان در مساجد وامردان را

232

نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست