نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 23
تطهير نجاست كرد ، و [1] در روغنى كه در حال اماله مىنمايند ، ويا به آب اماله مىريزند ، آيا بايد چربى را زايل كرد وبعد تطهير نجاست نمود ، يا اين كه همين كه ازاله ء نجاست شد كافى است ؟ جواب را مفصل مرقوم فرماييد شبهه وخدشه باقى نماند . ج : فرق است ميان اين كه دست يا عضوى ديگر به چيز پاك چرب شود وبعد از آن نجس شود ، يا به چيز نجس چرب شود ، اگر به چيز پاك چرب شود وبعد نجس شود همان شستن آن را پاك مىكند واحتياج به رفع چربى نيست ، مگر اين كه آن نجس مثل آب گرم نجس باشد كه نفوذ در باطن چربى كند ، در اين صورت دور نيست كه ازاله ء چربى لازم باشد واگر به چيز نجس چرب شود تا رفع چربى نشود پاك نمىشود وحكم موضع اماله هم معلوم شد ، خلاصه ء آن اين كه اگر يقين باشد كه آن چه از آب اماله كه مراجعت كرده با نجاستى مخلوط بوده نظر به اين كه البته حرارتى دارد ونفوذ در چربى مىكند بايد ازاله ء چربى نمود . والله العالم . ( 20 ) س 20 : بدون وضو آيا مىتوان مهر ثبتى كه آيه قرآن واسماء الله واسماء ائمه صلوات الله عليهم وانگشتر كه درست نوشته باشند ، ويا واژگون نوشته باشند ، ويا مهر وانگشتر را بر روى كاغذ زده باشند مىتوان مس كرد يا نه ، ودر حال جنابت هم چه صورت دارد ، آيا مىتوان مهر ثبتى وانگشتر را به تفصيل مذكور مس كرد يا نه ؟ ج : بدون وضو ، يا جنابت مس خطوط غير متعارفه مثل خط واژگون ومحكوك اگر چه واژگون نباشد ضرر ندارد ، پس مس خطوط مهر ثبتى وانگشترى عيب ندارد ، بلى اگر آيه ء قرآن در مهر باشد وبه كاغذ زده شود كه معكوس نباشد بىوضو مس آن جايز نيست ، اما غير از قرآن از فقرات ادعيه واسماء خدا وائمه حرام نيست .