نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 151
( 223 ) س 146 : هر گاه كسى مظنّه قضاى نماز يا قضاى روزه داشته باشد مشغول ذمّه هست يا نه ؟ ج : نه ، بلكه حكم به اشتغال ذمّه موقوف به علم به ترك نماز يا روزه است . ( 224 ) س 147 : هر گاه رنگ جامه غصبى بوده باشد آيا باعث بطلان نماز مىشود يا نه ، به اين نحو كه مثلًا پول رنگ آن را نداده باشد ؟ ج : رنگ غصبى نمىشود ، بلكه به آن چه رنگ شده آن مغصوب مىتواند شد ، پس اگر از آن چيزى كه رنگ شده اجزاء آن در جامه باقى باشد به نحوى كه اگر جامه را بشويى رنگ پس بدهد نماز به آن جامه اشكال دارد ، بلكه صحيح نيست ، واگر از اجزاء چيزى كه به آن رنگ شده در آن باقى نباشد ، بلكه مجرّد رنگ باشد در اين صورت نماز ضرر ندارد ، اگر چه آن چيزى كه به آن رنگ شده غصبى باشد ، ومجرّد ندادن پول رنگرز آن هم موجب غصبى بودن نمىشود هر گاه ابتداء به رضا رنگ كرده باشد . ( 225 ) س 148 : زيد در ذكر واجبى يا سنتى نماز شك كند كه غلط گفته است ، به جهت صحيح بودن تكرار ذكر كند بى الف ولام ، از قبيل سبحان ربي العظيم وبحمده كه العظيم را عظيم گفته ، نماز او صحيح است يا نه ؟ ج : بلى ظاهر آن است كه باطل باشد ، واگر خواهد تكرار كند با الف ولام تكرار كند ، وحال اين كه به جهت شك همين كه از آن كلمه فارغ شد وداخل كلمه ء ديگر شد تكرار ضرور نيست . ( 226 ) س 149 : هر گاه شخصى مستحبات نماز را به قصد ريا ، يا اين كه غلط بخواند ، آيا نماز او صحيح است يا نه ؟ ج : اما به خصوص غلط خواندن اذكار مستحبه پس گذشت در مسائل
151
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 151