responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 139


( 199 ) س 122 : جناب شما در مستحبات نماز مثل دعا در ركوع يا سجود يا قنوت اگر كسى از مخرج ادا نكند آيا نماز را باطل مىدانيد يا صحيح ؟ واگر كسى قرآن بخواند وحروف را از مخرج ادا نكند در خواندن بيشتر معصيت كرده است يا در ترك ، وادعيه وزيارات هم هر گاه از مخرج ادا نكند آيا صحيح است ، ويا نخواندن اولى است ؟
ج : در اذكار مستحبه ء نماز اگر كسى حرفى را غلط بخواند ، واز آن جمله است كه حروف را از مخرج اخراج نكند ، اگر آن حرف غلطى كه گفته كلام را از عربى بودن يا دعا بودن بيرون برد نماز باطل است اگر تقصيرى كرده باشد در آن ، واگر از عربى بودن واز دعا بودن بيرون نبرد ضرر ندارد ، مثلًا در « سمع الله لمن حمده » اگر نون را به لام بدل كند وبگويد : « لم لحمده » باطل است ، زيرا كه آن لفظ نه عربى است ونه دعا ، واگر در قنوت به جاى « سبحان من دانت له السماوات » « سبحان من لانت » بگويد نماز او صحيح است ، چه « لانت » عربى است ومعنى دعاى درست هم دارد ، وهمچنين در اخراج حروف از مخارج اگر به جاى « عظيم » ، « عذيم » بگويد نماز باطل است ، اگر مقصر باشد به اين معنى كه به صحّت يقين قطعى نداشته باشد . ودر قرآن وادعيه وزيارات هم به قدر مقدور سعى در تصحيح كند واگر غلطى بخواند چه غلط كلمه باشد يا مخرجى ، معصيت نكرده خواهد بود ، بلكه به جهت آن چه درست خوانده ثواب خواهد داشت ، بلكه آن چه را درست نخوانده بىثواب نخواهد بود ، ونماز با غير آن فرق دارد ، غلط نماز موجب معصيت مىشود ، اما غير آن موجب معصيت نمىشود .
( 200 ) س 123 : در رساله ء سركار نوشته است كه : هر كس بميرد اگر وصيت نكند بر ولىّ او واجب است كه نماز وروزه ها كه بر ذمه ء ميت است به جا بياورد اگر يقين داشته باشد كه بر ذمه او نماز وروزه قضاء است ، آيا ولىّ پدر ، وولىّ

139

نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 139
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست