نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 138
باشد ، پس آن بنّا خود را به اجاره بدهد كه اين عمل معين را به ازاء فلان مبلغ بكند يا در مدت معينه يا بدون تعيين مدت . وبه هر حال فساد وصحّت اين مقاطعه دخل به صحّت وفساد نماز ندارد ، مگر اين كه مصالح عمارت از مصالحى كه بر روى آن مىايستد ونماز مىكند مال خود بنّا باشد ومقاطعه به نحو شرعى نباشد ، وآن بنّا هم راضى نباشد ، در اين صورت نماز صحيح نيست . والله العالم . ( 197 ) س 120 : جلسه ء استراحت كه در ركعت اول وسوم در نماز چهار ركعتى ، يا در ركعت اول در نماز دو ركعتى وسه ركعتى [ است ] اگر كسى بعد از دو سجده ننشيند وبرخيزد ، آيا نماز صحيح است يا باطل ؟ ج : مشهور آن است كه جلسه ء استراحت سنّت است وواجب نيست واظهر در نظر حقير آن است كه واجب است ، واگر كسى عمداً ترك كند نماز او باطل است ، اما اگر سهواً ترك كند نماز نقص به هم نمىرساند ، يعنى اگر فراموش كند تا وقتى كه برخيزد بايستد نماز صحيح است ونبايد برگشت . والله العالم . ( 198 ) س 121 : جناب شما قلقله ء ( 1 ) در قرائت را واجب مىدانيد ، ودر ترك آن نماز را باطل ، يا داخل محسنات مىدانيد ، واگر شما واجب بدانيد وامامى نماز بكند وواجب نداند ، آيا من كه مقلد سركار مىباشم مىتوانم اقتدا به آن امام بكنم ، يا نماز من باطل است ، ودر حال ترك آن امام قلقله را چه صورت دارد اقتداء ؟ ج : بلى ، قلقله را من واجب مىدانم ، واقتدا به امامى كه واجب نمىداند جايز مىدانم اگر چه آن امام قلقله نكند . والله العالم .
( 1 ) به واژه ء قلقله از دستور العلماء ، ج 3 ، ص 90 ، چاپ هند ، رجوع شود .
138
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 138