نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 127
وجه بايع گناه كار وعاصى خواهد بود ، بلى جمعى از علماء بدون صيغه بيع را لازم نمىدانند ، در اين صورت مطالبه ء بايع جنس را فسخ بيع خواهد بود ، وندادن آن جنس غصب خواهد بود ، واستعمال آن جايز نخواهد بود ، ونماز در آن صحيح نخواهد بود . وجمعى ديگر هم كسى را كه وجهى به غير ، دادنى باشد وتواند بدهد وبدون رضاى صاحب وجه تأخير كند نماز او را در اول وقت صحيح نمىدانند واين دو قول اگر چه مختار حقير نيست وبه اين جهت نماز را صحيح مىدانم ، اما چون جمعى كثير از علما فرموده اند احتياط كردن ودر چنين جنسى نماز نكردن بهتر است . ( 181 ) س 104 : چه مىفرماييد در خصوص دوايى كه اطباء تجويز مىكنند ، به جهت ناخوشى ، كه مثلًا تخم لاكپشت را در آن موضع ببندند ، ويا تخم حيوان غير مأكول اللحم را ، آيا اين نوع دواها جايز الصلاة هست يا نه ، وهر چند آن موضعى است كه مىتوان در وقت نماز آن دوا را بيرون آورد ونماز كرد ، واگر چيزى از آن دوا در آن موضع آلوده باشد در اين صورت مبطل نماز هست يا نه ، بايد بدن را تطهير كرد وبعد نماز كرد ؟ حقيقت را بفرماييد . ج : نه ، نماز با بودن تخم حيوان غير مأكول اللحم اگر چه لاكپشت باشد كه خون جهنده ندارد در بدن يا جامه صحيح نيست ، واگر ممكن باشد بايد وقت نماز برداشت ، اما همين كه چيزى از عين آن در بدن نباشد كافى است ، وشستن موضع آن لازم نيست ونجس نيست كه بايد موضع او را شست ، بلى اگر چيز نجس باشد بايد موضع آن شسته شود . ( 182 ) س 105 : چه مىفرماييد در اين كه اول ظهر است ، اگر كسى نماز سنتى بكند ويا ادعيه بخواند ونماز را به تأخير بيندازد گناه كرده است يا نه ؟ ج : نه گناهى نكرده ، مگر اين كه اين قدر تأخير بيندازد كه نماز ظهر از وقت خارج شود ، بلى افضل آن است كه نماز را در اول وقت به جا آورد ، مگر هر گاه
127
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 127