نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 118
وثواب دارد ، نماز را قصر وروزه را افطار مىكند ، واگر معصيتى هم بر آن مرتب شود مثل يكى از آن چه مذكور شد يا غير اينها ، نماز را تمام وروزه را مىگيرد ، واگر به دعواى غير كفار برود همان اصل دعوا كردن معصيت است وتمام كردن نماز وگرفتن روزه لازم است وظاهر آن است كه مراجعت غير از رفتن باشد ، پس معصيت در رفتن سبب تمام كردن در برگشتن نمىشود ، بلى هر گاه به برگشتن هم معصيتى مترتّب شود تمام خواهد كرد . ( 156 ) س 79 : استعاذه در ركعت اول قبل از قرائت مستحب است يا نه ، وبر فرض تقدير استحباب اخفاتش مستحب است يا نه ؟ ج : بلى مستحب است در ركعت اول بالاجماع ، وقول به وجوب هست وضعيف است ، واقوى آن است كه در ساير ركعات نيز قبل از قرائت مستحب است ، وظاهراً اختلافى در استحباب اخفات آن نيست ولو فى الجهرية . ( 157 ) س 80 : صلوات بخصوص ركوع وسجود مستحب است يا نه ، وبر فرض استحباب كيفيّت خاصّى دارد يا نه ؟ ج : بلى ، بخصوص مستحب است ، هم چنان كه در ذكرى وغير آن مذكور است ، وبخصوصهما در اخبار وارد است ، وبهتر در كيفيت آن است كه بگويد : اللَّهُمَّ صلّ على محمّد وآل محمّد ، هم چنان كه در روايت ثواب الاعمال وارد شده ، يا بگويد : صلَّى الله على محمّد وآل محمّد چنانكه در روايت تهذيب است . ( 1 ) ( 158 ) س 81 : وجوب عدم تفاضل ميان موضع سجده وموضع قدم به ازيد از يك خشت در مقام منحدر هم جارى است يا نه ؟
( 1 ) ثواب الاعمال ، 56 ، چاپ صدوق تلخيص الوسائل ، 4 / 517 ، به نقل از كافى نه تهذيب .
118
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 118