responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 107


است اصل اين نماز بدعت باشد » [1] صحيح نيست ، چه حديث اين نماز را ابن فهد در موجز خود ورضى الدين بن طاوس در كتاب فلاح السائل از پيغمبر روايت كرده اند [2] ، واگر چه محتمل است كه از طريق اهل سنّت باشد ، وليكن به جهت تسامح در ادله ء سنن كه مشهور ميان علماى شيعه است واز احاديث صحيحه مستفاد مىشود اثبات استحباب اين نماز به اين اخبار مىتوان كرد .
واما در خصوص پيش از دفن اين نماز را كردن پس اگر چه كسانى كه اين نماز را ذكر كرده اند به عنوان نماز ليلة الدفن ذكر نموده اند ، وليكن در حديث مذكور شب اول رسيده است ، وظاهر ومتبادر آن است كه شب اول وفات باشد .
اما آن چه در آخر حديث در دعا مذكور شده است :
« و ابعث ثوابهما إلى قبر فلان فانه تعالى يبعث من ساعته ألف ملك إلى قبره ويوسع الله فى قبره » .
مىتواند شد كه مبنى بر غالب باشد كه شب اول وفات ودفن يكى است .
يا چون در زمان صدور حديث كه زمان پيغمبر بود چون تأخير دفن ونقل نعش به جائى نمىشد وشب اول وفات ودفن يكى بود چنين فرموده اند .
علاوه بر اين كه نماز را در شب اول وفات كردن ، ودعا كردن كه خدا ثواب آن را به قبرى كه بعد دفن خواهد شد بفرستد تا در آنجا به استراحت بيفتد ، وخداى تعالى هم در آن ساعت ثواب را به موضع دفن او بفرستد منافاتى با هم ندارد .
پس ظاهر آن است كه در شب اول وفات اين نماز مستحب باشد نه شب اول دفن هر گاه بعد از شب اول وفات باشد ، وليكن چون احتمال ليلة الدفن نيز مىرود وفقهاء نيز به ليلة الدفن تعبير كرده اند هر گاه از براى كسى كه شب اول وفات او با شب اول دفن او مختلف باشد هر دو شب را بكند بد نخواهد بود ،



[1] حدائق ، 10 / 547 .
[2] فلاح السائل ، 86 .

107

نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 107
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست