نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 101
( 125 ) س 48 : چه مىفرماييد كه هر گاه تفصيل اجزاء واين كه كدام واجب وكدام مستحب است نداند ولكن اجمالًا نيت كند كه نماز را با تمامى اجزاء بعمل مىآورم آن چه واجب است واجب وآن چه مستحب است مستحب قربة إلى الله ؟ ج : صحيح است واصلًا ضرر ندارد . والله العالم . ( 126 ) س 49 : چه مىفرماييد در صحّت چنين نمازى كه كسى در اول نماز نيت مىكند كه نماز ظهر مىكنم واجب قربة إلى الله ومىداند كه در نماز اجزاء واجبه ومستحبه هر دو را دارد واغلب را هم مىداند كه واجب كدام ومستحب كدام وبعضى از واجب وبعضى از مستحب را هم نمىداند اما بعمل مىآورد كه چيزى از واجب اصلًا ترك نمىشود واول نماز هم نيت تمامى اجزاء يا شرايط را نمىكند همين [ نيّت ] مىكند كه نماز ظهر واجب قربة إلى الله چنين نمازى با چنين نيت چه صورت دارد ؟ ج : لازم نيست در نيت تفصيل اجزاء بلكه همين قدر كه در قصد او باشد كه نماز را مىكنم قربة إلى الله واجمالًا داند كه اجزاء وشرايط دارد وبه نوعى باشد كه هر كدام را ملتفت شود بداند به جهت قربت مىكند كافى است وآن چه را كه نمىداند جزء است وواجب است اما بعمل مىآورد اگر از بابت اتفاق ولا عن شعور باشد كه اگر بپرسند چرا كردى بگويد چنين اتفاق افتاد نماز باطل است اگر جزء يا شرط واجبى را چنين بعمل آورد اما اگر به نيت قربت باشد يعنى به نوعى باشد كه اگر بپرسند بگويد به جهت احتياط كردم كه گاه است جزء باشد وترك نشده باشد صحيح است خلاصه شرط است در اجزاء واجبه نيت حكميه لا اقل ، يعنى قصد قربت وبه جهت تعلَّق آن به نماز قطعاً يا احتياطاً . والله العالم . ( 127 ) س 50 : نماز مغرب چه وقت از شب قضا مىشود ؟ ج : بنا بر اقوى از براى غير معذور فرو رفتن شفق است در جانب مغرب
101
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 101