responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 143


و تمام در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر ( صلَّى الله عليه و آله و سلَّم ) و مسجد كوفه و حائر حضرت سيد الشهداء ( عليه السّلام ) . و امّا سائر مشاهد مشرّفه به اماكن مذكوره ملحق نيست . و در مساجد مذكوره فرقى نيست بين صحن و بام و سرداب آنها ، و در حائر تمام روضهء منوره داخل است ، بنا بر اقوى كه از طرف سر تا شبكه هاى متصل به رواق و از طرف پا تا در و شبكه هاى متصل به رواق و از طرف پشت تا حد مسجد ، هر چند دخول مسجد پشت سر و رواق شريف ، در تخيير مزبور نيز خالى از قوت نيست ، لكن احتياط به شكسته خواندن در آنجا ترك نشود .
مسأله 13 - تخيير در اماكن گذشته استمرارى است ، پس كسى كه به نيت قصر شروع در نماز كرده مىتواند عدول كند به تمام و اگر كسى به نيت تمام شروع كرده مىتواند عدول كند به قصر اگر محل عدول باقى باشد ، بلكه مانعى ندارد كه شروع در نماز كند بدون تعيين قصر و تمام از اول آن .
مسأله 14 - در تخيير مزبور روزه در حكم نماز نيست و بدون قصد اقامت و يا بقاء سى روز به نحو ترديد ، روزهء او صحيح نيست .
نماز جماعت نماز جماعت مخصوصاً در نمازهاى يوميه از مستحبات اكيده و در صبح و مغرب و عشاء تأكيدش زيادتر است . و نماز جماعت ثواب عظيم دارد ، سزاوار است كه مسلمين آن را ترك نكنند . و در اصل شرع واجب نيست ، مگر در نماز جمعه با شرايط خاصه . و مشروع نيست در نمازهاى مستحبى ، مگر در نماز طلب باران كه به جماعت مشروع است و احوط آن است كه نماز عيد فطر و قربان را فرادى به جا بياورد .
مسأله 1 - شرط نيست در نماز جماعت اتحاد نماز مأموم با امام به حسب نوع يا كيفيت ، پس اقتداء كردن هر كدام از نمازهاى پنجگانه را به ديگرى صحيح

143

نام کتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 143
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست