نام کتاب : حدود وقصاص وديات ( فارسي ) نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 1 صفحه : 15
سيّم : مردى كه زنى را اكراه بر زنا كند او را گردن مىزنند ، و بعضى در اين دو قسم نيز تفصيل سابق را قائل شدهاند . قسم دوم : سنگسار كردن است ، و آن بر مرد جوان و زن جوان لازم است ، كه محصن باشند ، و محصن مردى است كه بالغ و عاقل و آزاد باشد ، و زنى يا كنيزى داشته باشد ، كه وطى با آن كرده باشد بعد از بلوغ و آزادى ، و هر صبح و شام قادر بر وطى او باشد ، پس اگر در سفر باشد و زوجه با او نباشد ، يا در حضر باشد و محبوس باشد كه بزن و كنيز خود نتواند رسيد محصن نخواهد بود . و محصن بودن زن نيز چنين است ، كه بالغ و عاقل و آزاد باشد ، و شوهرى داشته باشد كه دستش به او رسد ، و متعه از براى محصن بودن كافى نيست ، و بعضى كنيز را نيز كافى ندانستهاند ، و بعضى در مرد عقل را شرط نكردهاند ، و هر دو قول خلاف مشهور است ، و جمعى از علماء را اعتقاد آن است كه اگر مرد بالغ محصن زنا كند با دختر نابالغ يا زن ديوانه او را تازيانه مىزنند و سنگسار نمىكنند ، و همچنين زن محصنه اگر طفلى يا ديوانه با او زنا كند او را سنگسار نمىكنند ، بلكه تازيانه مىزنند ، و بعضى فرق كردهاند ميان طفل و ديوانه ، و در طفل تازيانه قائل شدهاند ، و در ديوانه سنگسار ، و مسأله خالى از اشكال نيست ، و غلام و كنيز خواه محصن باشند ، و زن يا شوهر داشته باشند ، و خواه نداشته باشند ، بر ايشان سنگسار نيست . و كيفيت سنگسار آن است كه مرد را تا كمر ، و زن را تا سينه در ميان خاك پنهان كنند يا وجوبا ، يا استحبابا على الخلاف ، و سنگ بر او بزنند تا بميرد . و اگر به گواه زناى او ثابت شده باشد اول گواهان سنگ بزنند ، پس امام عليه السلام ، اگر حاضر باشد ، پس سائر مردم ، و اگر به اقرار ثابت شده باشد ، اول امام بزند ، و بايد كه جماعتى حاضر كنند و در آن وقت ، و بعضى همه را سنّت دانستهاند [1] و بعضى گفتهاند : كه كسى كه مستوجب حدّى باشد نبايد بر او سنگ بزند ، چنانچه در روايت وارد شده است . و اول امر مىكنند او را غسل بكند و كفن به پوشد و حنوط كافور بر خود بريزد ، و بعد از مردن نماز بر او مىكنند و او را دفن مىكنند .
[1] سنت در لغت : به راه و روش ، و در اصطلاح به گفتار و كردار و تقرير معصوم گفته مىشود .
15
نام کتاب : حدود وقصاص وديات ( فارسي ) نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 1 صفحه : 15