responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 81


مساوات در عيلولت ؛ و اگر بعضى معسر باشد ، احوط اداى باقى نصيب خود را از فطره است ؛ و اگر در عيلولت يك نفر كه مالك همه نيست باشد ، بر خصوص معيل ، فطرهء كامله است . و اگر معيلْ معسر باشد ، احوط اداءِ غير معيل است به قدر نصيب خودش از مملوك .
و اگر با مهايات ، نوبت يكى از آنها در وقتِ مخصوص شد و عيلولت در وقت محقّق شد ، اظهر وجوب بر معيل فعلى است ، مثل صورت تبرّع . و احوط در صورتِ تعدّدِ شريكِ معيل ، اتّحاد يك صاع است از حيث جنس مگر به عنوان قيمت ادا شود از همه .
تساوى زكات فطره با ديگر ديون ميّت اگر مالك يا معيل ديگر ، وفات كرد با آن كه مديون بود ، بعد از هلال عيد ، واجب است اخراج زكاتِ مملوك او و ساير عيال او از مال او . [ و ] اگر متروكات او وافى به همه نبود ، تقسيم مىشود آن چه باقى است ، بر زكات فطره و ساير ديون بحسب حصّهء آنها از مال متروك به طورى كه يكى از آن ديون محسوب مىشود ، و مثل زكات مال ، مقدّم بر ساير ديون كه حقّ النّاس و متعلَّق به عين نبوده‌اند مگر بعد از وفات نمىشود . و اگر قبل از هلال عيد فوت كرد ، واجب نيست بر او از مال او فطره .
و اگر معيلى پيدا بشود از ورثه يا غير ، بر او است فطرهء عيال با شروط آن ، يا آن كه مملوك را ورثه ، مالك باشند ، كه زكات او بر مالكِ معيل است ، يا مطلق مالك بنا بر يكى از دو قول با شروط ، حتى در صورت استيعاب دَيْن بنا بر مالكيّت ورثه در اين صورت كه احوط القولين است در اين مقام ، يا فطرهء آن مقدارى از مملوك كه مثل ساير تركه بايد به غرما داده شود در صورت عدم استيعاب .
وصيّت تمليكيّه به عبد اگر شخصى به عبدى وصيّت تمليكيّه كرد قبل از هلال عيد ، بعداً موصى وفات كرد ؟ ؟ [ و ] بعد از وفات [ او ] ، موصى له قبول كرد ، اگر قبول ، قبل از هلال عيد بوده و در وقت قبل از هلال ، عيلولت عبد براى موصى له محقّق شده بوده ، فطرهء عبد بر موصى له است ؛ و اگر بعد از

81

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست