responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 78


اين عمل نباشد كه معدود از عيال مىشود و نه صدق مهمان مىنمايد ، فطرهء او ، واجب بر هديه كننده نيست .
و در اعتبار استمرار بر ضيافت تا وقت وجوب ادا ، مثل ساير عيال است كه استمرار بر عيلولت تا وقت ادا ، معتبر است .
و تحقّق افطار نزد ميزبان ، نه شرط است و نه موضوعيّت دارد ، بلكه عبرت به صدق ميهمان در وقت مخصوص است .
لزوم نيّت و ايمان در پرداخت زكات فطره « نيّت » در زكات فطره لازم است ، مثل زكات مال و غير آن از عبادات ، به نحوى كه لازم است در واجبات عباديّه و مستحبّات عباديّه .
و [ زكات فطره ] از « كافر » صحيح نيست ، مثل ساير عبادات ، و واجب است بر او مثل ساير عبادات واجبه ؛ و بعد از اسلام ، ساقط مىشود از او ، مثل زكات مال .
و ايمان به معنى « اعتقاد به امامت دوازده وصىِّ پيغمبر عليهم السلام » شرط است در عبادات . و اگر مخالف ، مستبصر شد ، بايد اعادهء زكات واجبه كند كه به غير اهلْ تأديه كرده ، چنانچه در زكات مال گذشت .
رفع عذر ، قبل يا بعد از هلال « طفلى » كه بالغ بشود قبل از هلال شوّال ، يا آن كه كافرى مسلمان شود ، يا ديوانه زائل شود جنون او ، يا بىهوشى به هوش آيد ، يا فقيرى مالك شود به حدّ غنى در آن وقت ، بر آنها واجب مىشود زكات فطره ؛ و اگر بعد از آن وقت در شب عيد ، اين شروطِ تكليف محقّق شد ، وجوب نيست ، بلكه مستحبّ است زكات فطره تا قبل از زوال عيد . و هم چنين اگر مالكِ مملوكى شد ، يا فرزندى مولود شد ، در صورت تقدّم بر هلال عيد ، واجب است فطرهء او ؛ و در صورت وقوع آن در شب تا زوال عيد ، مستحبّ است .
و منافاتى بين موقّت بودن وجوب به ادراك ماه رمضان و موقّت بودن اخراج به فجر

78

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 78
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست