نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 411
ديگرى بوده و بايع با علم به حالْ بدون اخبار ، بيع نموده باشد ؛ پس اخفاء ، داخل در مسألهء ما است بدون هيچ قيد . ع - تدليس ماشطه و هم چنين حرام است « تدليس ماشطه » ، زن را براى مريد ازدواج و كنيز را براى مشترى ، به هر نحوى كه باشد از اخفاء قبح يا اظهار حسن مفقود . و آن چه از تزيينات ، در غير مقام تدليس باشد مثل تزيين زوجه براى زوج يا كنيز براى مالك ممنوع نيست ، لكن در كنيز ، اذن مالك در موارد شكّ لازم است ، هم چنين اذن زوج در زوجه در موارد احتمال نقص يا خطر . و اخذ اجرت بر آن چه حرام است ، جائز نيست ، بخلاف غير حرام اگر چه فرمودهاند با اشتراط كراهت دارد . غ - تزيين هر يك از مرد و زن به زينت مختصّ به ديگرى حرام است تزيين هر يك از مرد و زن به زينت مختصهء به ديگرى ، مثل پوشيدن مرد خلخال و نحو آن را ؛ بلكه لباس شهرت آور ، مثل آن كه شخصى از طايفهء مثل سوقى ، لباس جندى را به پوشد كه او را به آن لباس ، مشهور نمايد ، حرام است . و حرمت لبس حرير و ذهب بر مردان ، منوط به تزيين نيست ؛ اگر چه تزيين به آنها حرام است اگر في نفسه حرام نبودند ، مثل آن كه در غير لُبس باشد . و اما تشبّه مرد به زن در لباس يا به عكس ، چنانچه مروى است ، پس تحريم آن در مورد انفكاك از لباس شهرت ، محل تأمّل است ، بخلاف تحريم لباس مشهر در مورد انفكاك از تشبّه مرد به زن يا به عكس در لباس ، چنانچه گذشت . [ احكام اخذ اجرت در عبادات و معاملات ] اخذ اجرت در واجبات عينيّه جائز نيست تكسّب به واجبات عينيّه ، مثل صلات و صوم و حج و جهاد در صورت تعيّن
411
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 411