responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 390


ارواث و ابوال و هم چنين ارواث و ابوال غير مأكول اللحم كه از نجاسات عينيه مىباشند ، و خون از صاحب خون جهنده ، جائز نيست بيع آنها بدون منفعت محلَّلهء مقصوده به بيع ، و فاسد است معاوضه در آن صورت ممنوعيّت .
و ارواث و ابوال طاهره از مأكول اللحم ، در صورت تموّل و منافع محلَّله مثل سوخت و تسميد روث و تداوى به بول جائز است تكسّب به آنها ؛ و فرقى بين بول ابل و بقر و غير آنها از ابوال طاهره نيست ؛ و ماليت في الجمله به واسطهء منفعت نادره ، كافى در جواز تكسّب با قصد آن منفعت محلَّله است ؛ مثل ساير ادويه ، كه تكسّب به كلّ ، به لحاظ ايصال به مواقع انتفاع مقصود محلَّل به ساير تكسّبات به اجزا است .
و به همين جهت ، دور نيست جواز تكسّب به ادويهء مشتمله بر خمر كه قابل تطهير نيست اگر مقصودْ انتفاعِ مضطر به تداوى باشد بنا بر جواز استشفاء به آن در فرض انحصار علاج به آن ؛ پس مانعى از خريدن براى فروختن [ به ] مضطرّين نيست .
و اما ترياق مشتمل به لحوم افاعى ، پس در صورت استهلاك و خروج از خباثت ، بلكه مطلقاً به جهت تنزيل خباثت آن به منزلهء نجاست خمر كه ذكر شد ، پس مانعى از تكسّب و ايصال به مضطرّين نيست . اگر چه انتفاعِ مختار هم جائز است با استهلاك مفروض ، در صورت فايدهء عقلائيّه .
و حكم منع تكسّب به خنزير ، شامل جميع اجزاى آن است ؛ و فرض منفعت محلَّلهء مقصودهء غير مشروطهء به طهارت چنانچه در كلاب مذكور مىشود مجوّز تكسّب است بنا بر اظهر .
و حكم نجاسات شامل مماليك كفّار به تمام اقسام آنها ، مربوط به كفّار به تمام اقسام آنها نيست ؛ پس جائز است تكسّب به آنها ، و در بعضِ فروض مثل اشتراء حربى از حربى احتمال استنقاذ به صورت شراء جارى است .
و هم چنين جائز نيست تكسّب به ميته اگر چه از طاهر العين باشد ، در اجزاى آن كه روح

390

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 390
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست