نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 286
و بعضى گفتهاند به مجرّد طواف و نماز آن ، بوى خوش حلال مىشود ، و اوّل احوط و اقوى است [1] . و بعد از طواف النساء و نماز آن كه در كيفيّت ، مثل طواف سابق است حلال مىشود زن و صيد احرامى ، يعنى آن چه براى احرام ، حرام است بر او از صيد ؛ و اما حرمت صيد حرم پس آن نه از جهت احرام است . و احوط اجتناب از بوى خوش است قبل از طواف النساء اگر چه اقوى جواز است . پس شخص حاج متمتّع ، سه مرتبه به تدريج محرّمات احرام بر او حلال مىشوند : مرتبهء اولى بعد از حلق ؛ دوّم بعد از سعى ما بين صفا و مروه ؛ مرتبهء سوّم بعد از نماز طواف النساء ؛ و بعضى تحليل را موقوف به نماز ندانستهاند ، [ و ] اوّل اقوى و احوط است . ترك طواف نساء بدان كه طواف النساء هر چند كه واجب است [2] و بدون او زن حلال نمىشود الَّا آن كه معروف ما بين علما آن است كه از اركان حج نيست ؛ پس ترك آن عمداً ، مثل ترك طواف زيارت يا طواف عمره نيست كه باعث فساد حج يا عمره شود بلكه واجب است بر تارك ، آن كه آن را به جا بياورد [3] و تا آن را به جا نياورد ، زن بر او حلال نمىشود ، حتى عقد كردن و شهادت دادن بر آن على الأحوط . [ مقصد دوّم ] مستحبّات طواف زيارت و سعى و طواف نساء مقصد دوّم در مستحبّات طواف زيارت و سعى و طواف نساء است . بدان كه بهتر آن
[1] اقوائيت ، محتاج به تأمّل است . [2] بعد از سعى مگر در حال ضرورت و خوف حيض كه تقديمش بر سعى جائز است . و هم چنين از ناسى و جاهل مُجزى است تقديم بر سعى على الأظهر . [3] با مباشرت خودش با امكان ، و با استنابه با عدم امكان مباشرت على الأحوط .
286
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 286