نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 274
صحيح است و لكن بر او يك گوسفند كفّاره لازم است و احوط خلاف آن است [1] . عدم درك وقوف مشعر و اوقات سه گانهء آن دوّم : آن كه كسى كه ادراك نكند وقت مذكور را كفايت مىكند در حق او ماندن در زمانى قبل از زوال ؛ پس وقوف مشعر از براى او سه وقت است : يكى در شب عيد در حق كسانى كه متمكَّن از ماندن در مشعر بعد از طلوع فجر نبوده باشند ، چنانچه گذشت ، و ديگرى ما بين طلوع فجر ، و طلوع آفتاب ، و سوّم از طلوع آفتاب تا زوال . اقسام نُه گانهء درك وقوفين از حيث وقت اختيارى و اضطرارى سوّم : آن كه چون معلوم شد كه هر يك از وقوف به عرفات و وقوف به مشعر ، وقت اختيارى و وقت اضطرارى دارند ، پس مىگوييم مكلَّفْ به ملاحظهء ادراك دو موقف يا يكى از آنها در وقت اختيارى يا اضطرارى و عدم ادراك آنها ، بر نُه قسم است : اوّل : آن كه ادراك هر دو موقف كند در وقت اختيارى هر دو ، پس اشكال در صحّت حج نيست . دوّم : آن كه هيچ يك را ادراك نكند [2] ، پس اشكال نيست در عدم ادراك حج ؛ پس به همان احرام [3] حج ، عمرهء مفرده كه عبارت از طواف و نماز و سعى و تقصير و طواف نساء و نماز آن باشد به جا مىآورد و از احرام مُحلّ مىشود ؛ و اگر چنانچه گوسفند همراه داشته باشد ،
[1] بلكه اين قول ، مشهور و قوى است . [2] آن در صورتى بىاشكال است كه هيچ يك از اختيارى و اضطرارىِ هيچ يك را ادراك نكند ، چنانكه خواهد آمد ؛ و در اين صورت ، فرقى بين عمد و غير آن نيست . [3] با نيّت عدول به عمرهء مفرده على الأحوط ، و وجوب ذبح گوسفند كه همراه داشته باشد ، محتاج به تأمّل است ؛ بلى موافق احتياط و مروىّ در خبر « داود رقّى » و صحيح « ضريس » به نقل « فقيه » است .
274
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 274