نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 275
ذبح مىكند ؛ و مستحبّ است كه بماند در منى با حجاج و چون به مكَّه رود ، افعال عمره را به جا مىآورد و در سال آينده حج مىكند اگر شرايط مقرّرهء وجوب حج در بارهء او متحقّق بشود . سوّم : آن كه ادراك بكند اختيارى عرفه را با اضطرارى مشعر . چهارم : عكس آن . و در هر صورت حج صحيح است و دعواى اجماع [1] بر صحّت در هر دو مسأله شده است . پنجم : آن كه ادراك كند اضطرارى هر دو وقوف را . و در صحّت حج در اين صورت ، خلاف است ، [ و ] صحّت بعيد نيست [2] ، لكن احوط اعادهء حج است در سال آينده با شرايط وجوب . ششم : آن كه ادراك كند اضطرارى مشعر را تنها . در اين جا نيز خلاف است ؛ و عدم صحّت در اين جا ، اقوى و اشهر است . [3] هفتم : ادراك اختيارى عرفه تنها . [ و ] اشهر در اين صورت صحّت است ، بلكه بعضى نفى خلاف در آن كردهاند ، لكن حكم به آن مشكل است [4] و خلاف در آن متحقّق است . هشتم : آن كه ادراك كند اختيارى مشعر را . [ و ] ظاهر در اين صورت صحّت ، و ظاهر عدم خلاف است در آن . نهم : اضطرارى عرفه را ادراك كند تنها . و حج در اين صورت صحيح نيست . [ مقصد دوّم ] مستحبّات وقوف به مشعر الحرام مقصد دوّم
[1] در صورتى كه فوت اختيارىِ ديگر عمدى نباشد ، مگر آن چه در صورت ادراك اختيارى عرفه با اضطرارى سابق مشعر گذشت ؛ و هم چنين فوت اختياريها در صور آينده ، مقيّد به عدم تعمّد است . [2] چه اضطرارى مشعر ليلى سابق آن يا نهارىِ لاحقِ آن باشد على الأظهر . [3] اقوائيتِ آن در هر دو اضطرارى مشعر ، مورد تأمّل است . [4] بلكه اظهر حكم به صحّت است در فرض .
275
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 275