نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 25
اداى تفاوت در دو مورد مذكور به ترتيب بشود بنا بر احوط . و هم چنين است در احتياط به رعايت اعتبار قيمت سوقيّه در صورت نقصانِ مدفوع بحسب قيمت ، از قيمت جبران كننده ، يا مساوات آن . گذشت كه در صورت نبودنِ « بنت مخاض » ، مجزى است « ابن لبون » بدون جبران . و اظهر جريان جبر متقدّم است ، در صورتى كه تفاوت بين واجب و موجود ، به ازيد از يك درجه باشد كه محتاج به دو جابر است ، يا زيادتر ؛ و در صورت مخالفت در قيمت سوقيّه با تفاوتِ مجبور ، احتياط متقدّم جارى است ؛ و مطلقاً رعايت احتياط به اعتبار به قيمت سوقيّه در اين صورت ، احوط است . و اعلى از « جذعه » كه آخرين سن از فرائض بود ، در آن رعايت قيمت سوقيّه مىشود به احتياط متقدّم ؛ و همچنين اجزاء ما فوق « جذعه » از فرائضِ پائين با رعايت قيمت سوقيّه ، از باب اجزاء قيمت از اصل است . و احتمال دارد در صورت تحقّق محفوظيّتِ تفاوت در ما فوق « جذعه » ، كه با جبرانْ مجزى باشد بنحو اجزاء هر مرتبه ، از پائينتر به يك مرتبه . و دفعِ اعلى از ادنى به يك درجه كه با جبرْ مجزى است ، بدون جبران با رضايت دافع هم ، مجزى است ؛ پس دفع « بنت مخاض » از پنج گوسفند ، مجزى است در صورتى كه گوسفند نداشته باشد بنا بر احوط در شرطيّت ؛ و احوط دفع به عنوان قيمت است با ملاحظهء قيمت در غير منصوص ، يا منصوصى كه جبران با تفاوت قيمت سوقيّه ، مخالفت داشته باشد ، يا آن كه صرف نظر از مالك در جابر شد . اگر اصل و بدل موجود نباشد و اگر اصل و بدل را نداشته باشد ، مخيّر است بين خريدن اصل و دفع آن ، و خريدن بدل و دفع ، يا اخذ جابر اگر متمكَّن از خريدن هر كدام است بنا بر اظهر .
25
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 25