responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 249


پس اگر داخل آن شود در اثناء طواف ، پس آن شوط يعنى آن دور باطل است و كفايت نمىكند تدارك آن از موضعى كه داخل حجر شده ، چنانچه جمعى به آن تصريح نموده‌اند . بلكه از بعضى ، بطلان اصل طواف نقل شده ، چنانچه ظاهر بعضى اخبار است ، و لهذا احوط اعادهء كل طواف است [1] بعد از اتمام آن . [2] بودن طواف بين كعبهء معظَّمه و مقام حضرت ابراهيم عليه السلام پنجم : بودن طواف است در ميان خانهء كعبه و مقام حضرت ابراهيم خليل عليه السلام در جميع جوانب . به اين معنا كه ملاحظه مىشود مسافت ما بين خانه و مقام كه تقريباً « بيست و شش ذراع و نصف » است [3] ؛ و ملاحظهء اين مقدار از جميع جهات مىشود .
پس اگر شخص در بعض احوال طواف ، دور از خانه شود زياده بر مقدار مذكور ، طواف نسبت به آن قدر خارج ، باطل است .
و حجر اسماعيل كه تقريباً بيست ذراع مىشود ، از مقدار مذكور است على الأحوط بل الأظهر ؛ پس محلّ طواف از طرف حِجر بيش از شش ذراع و كسرى نيست ؛ پس اگر زياده از اين ، از حجر دور شود ، از مطاف خارج شده و اعادهء آن جزء در مطاف احوط بلكه اظهر خواهد بود .



[1] ظاهر ، عدم لزوم اعادهء غير يك شوط است ، يعنى شوطى كه در آن اختصار كرده است . و در صورتى كه در ابتداءِ طواف ، نيّت طواف بر بيت محض نكرده باشد ، كه در اين صورت اگر چه عملًا در يك شوط اختصار نمايد ، اعادهء اصل طواف ، موافق احتياط است .
[2] يعنى به اعادهء شوطى كه در آن اختصار كرده است .
[3] از خانه تا صخر ، يعنى سنگ مخصوص است نه بناء . و موضع معروف به « شاذروان » داخل بيت است از جميع جوانب على الأحوط .

249

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست