نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 234
الأحوط ؛ [1] و احوط و اولى ، تركِ پوشانيدن است به بعض بدن ، مثل دست ، اگر چه اظهر جوازِ آن است [2] و گوشها ظاهراً از سر محسوبند . و در حكم سر است بعض سر ، الَّا آن كه استثنا شده از آن ، گذاشتنِ بندِ خيكِ آب بر سر ، و دستمالى كه بر سر به جهت صداع بندد ، و اشهر و اظهر جواز پوشيدن رو است از براى مرد ؛ و قول به منع ، شاذّ است [3] و در حكم پوشانيدن سر است ارتماس در آب بلكه مطلق مايع . [4] و بدان كه فديهء پوشانيدن سر ، يك گوسفند است ، و احوط تعدّد فديه است [5] به تعدّد پوشانيدن ، خصوصاً هر گاه بىعذر باشد ، خصوصاً هر گاه مجلس متعدّد باشد . 18 - پوشانيدن رو براى زنان هجدهم - پوشانيدن زن است روى خود را به نقاب و غير آن [6] و هم چنين بعض آن را ، مگر آن قدرى كه مِن باب المقدّمه به جهت پوشانيدنِ سر از براى نماز از اطراف رو پوشيده
[1] احتياط مربوط است به ما بعدِ « حتّى » ، يعنى ستر به غير معتاد ، زيرا حرمت تغطيهء سر كه متيقّنِ آن ، ستر به معتاد است ، خلافى نيست . [2] اظهريّت در غير موارد ضرورت عرفيّه يا شرعيّه مثل طهارت ، اگر چه مستحبّ باشد ، محلّ تأمّل است ، اگر چه خالى از وجه نيست بر طبق عموم صحيح « معاوية بن عمّار » . [3] و منسوب به « ابن أبي عقيل » است . و هم چنين است قول شيخ در « تهذيب » به لزوم كفّاره به اطعام مسكين مطابق ظاهر صحيح « حلبي » كه محمول بر استحباب است . [4] تعميم ، مبنىّ بر احتياط است . [5] و در صورت تخلَّل تكفير ، اقوى تعدّد فديه است . [6] و در غير حال ضرورت ، مانند تحفّظ از مگس و نحو آن در حال خوابيدن ، چنانچه در صحيح زراره است .
234
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 234