responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 223


بلكه احوط مبادرت [1] به ازالهء نجاست است از بدن نيز . و بعضى از علما [2] منع نموده‌اند از حرير خالص در جامهء احرامِ زن و خالى از قوّت نيست ، با آن كه احوط است . بلكه بعضى تصريح فرموده‌اند كه احوط آن است كه زن در جميع احوال ، حرير [3] خالص نپوشد و احوط آن است كه از جنس پوست نباشد [4] بنا بر آن كه در عرف عرب ، ثوب بر آن صدق نمىكند ؛ و هم چنين منسوج بوده باشد ، نه مثل نمد ، ماليده باشند .
[ مقصد چهارم ] تروك احرام مقصد چهارم در تروك احرام است چون دانستى كه حقيقت احرام ، توطين نفس است بر ترك امورى كه خواهد آمد ، پس ناچار است از معرفت آن امور ، بلكه احوط ، مراجعهء آنها است پيش از نيّت احرام تا قصد كفِّ از آنها نمايد ، بلى التفات به آنها تفصيلًا در وقت نيّت احرامْ لازم نيست . و آن چند امر است :
1 - شكار حيوان صحرايى اوّل - شكار صحرايى كه وحشى باشد ، مگر در صورت خوف اذيّت از آن .
و حرام است نيز خوردنِ آن و نگاه داشتن او ، هر چند كه مالك او بوده باشد قبل از احرام و به همراه خود آورده باشد ، و [ نيز حرام است ] اعانت كسى كه او را شكار كند به هر نوع از اعانت .
و اما شكار دريايى ، پس باك به آن نيست و مراد به آن ، حيوانى است كه تخم و جوجه هر



[1] اظهر عدم وجوب تطهير بدن در احوال احرام است .
[2] اقوى خلاف اين منع است ، اگر چه احوط است .
[3] اظهر جواز است در جميع احوالِ احرام ، اگر چه احوط ترك است .
[4] اقوى جواز احرام در ملابس غير ممنوعه در صلات است ، اگر چه پوست يا غير منسوج باشد .

223

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 223
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست