نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 223
بلكه احوط مبادرت [1] به ازالهء نجاست است از بدن نيز . و بعضى از علما [2] منع نمودهاند از حرير خالص در جامهء احرامِ زن و خالى از قوّت نيست ، با آن كه احوط است . بلكه بعضى تصريح فرمودهاند كه احوط آن است كه زن در جميع احوال ، حرير [3] خالص نپوشد و احوط آن است كه از جنس پوست نباشد [4] بنا بر آن كه در عرف عرب ، ثوب بر آن صدق نمىكند ؛ و هم چنين منسوج بوده باشد ، نه مثل نمد ، ماليده باشند . [ مقصد چهارم ] تروك احرام مقصد چهارم در تروك احرام است چون دانستى كه حقيقت احرام ، توطين نفس است بر ترك امورى كه خواهد آمد ، پس ناچار است از معرفت آن امور ، بلكه احوط ، مراجعهء آنها است پيش از نيّت احرام تا قصد كفِّ از آنها نمايد ، بلى التفات به آنها تفصيلًا در وقت نيّت احرامْ لازم نيست . و آن چند امر است : 1 - شكار حيوان صحرايى اوّل - شكار صحرايى كه وحشى باشد ، مگر در صورت خوف اذيّت از آن . و حرام است نيز خوردنِ آن و نگاه داشتن او ، هر چند كه مالك او بوده باشد قبل از احرام و به همراه خود آورده باشد ، و [ نيز حرام است ] اعانت كسى كه او را شكار كند به هر نوع از اعانت . و اما شكار دريايى ، پس باك به آن نيست و مراد به آن ، حيوانى است كه تخم و جوجه هر
[1] اظهر عدم وجوب تطهير بدن در احوال احرام است . [2] اقوى خلاف اين منع است ، اگر چه احوط است . [3] اظهر جواز است در جميع احوالِ احرام ، اگر چه احوط ترك است . [4] اقوى جواز احرام در ملابس غير ممنوعه در صلات است ، اگر چه پوست يا غير منسوج باشد .
223
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 223