نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 224
دو در دريا كند ، و هم چنين حيوان اهلى مثل مرغ خانگى و گاو و گوسفند و شتر اهلى . و هر شكار [ ى ] كه حرام است ، جوجه و تخم آن نيز حرام است . و اگر مُحرِمى صيدى را ذبح كند ، مشهور آن است كه [1] ميته خواهد بود در بارهء مُحرم و مُحل . و ملخ ، در حكم شكار صحرايى است . 2 جماع و التذاذ دوّم - جماع كردن با زن [2] و بوسيدن و بازى كردن و نگاه كردن به شهوت [3] ، بلكه مطلق التذاذ و استمتاع به زن . و بدان كه اگر كسى در احرام ، جماع كند با زن يا مرد [4] ، چه در قُبل و چه در دُبر نه از روى نسيان و يا نادانى ، پس اگر در عمره است ، اگر پيش از سعى واقع شده ، عمرهء او فاسد است و بر او يك شتر لازم است كفّاره بدهد و عمره را تمام كند و آن را اعاده مىكند . و اگر عمرهء تمتّع باشد ، پيش از حج آن را به جا مىآورد ؛ و اگر وقت تنگ باشد ، حج او افراد مىشود ؛ پس بعد از حجّ ، عمرهء مفرده به جا مىآورد و احوط اعادهء حجّ است در سال آينده . و هر گاه [ اين عمل ] بعد از سعى باشد ، همان كفّارهء تنها بر او لازم است . و اگر در احرام حجّ اين عمل شود ، اگر پيش از وقوف عرفه و مشعر بوده ، حج او نيز فاسد است اجماعاً ، و واجب است آن را تمام نمايد و قضاى آن در سال ديگر [5] نمايد ؛ و هم چنين
[1] و همين قول مشهور ، احوط است . [2] چه اهل او باشد و چه اجنبيّه . [3] قدر متيقّن ، قيديّت شهوت است براى نظر به اهل ؛ و در قيديّتش براى نظر به غير اهل و غير نظر ، تأمّلى است كه خواهد آمد . [4] با اختلاف طرفين و عدم اختلاف على الأظهر . [5] فوراً و تفريق در حَجّتَين على الأحوط به نحوى كه در تعليق در حكم چهارم ذكر نمودهايم .
224
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 224