responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 22


مكمِّل نصاب ششم است به عدد شش ، مىباشد .
اگر بعد از حلول حول بر نصاب ، چيزى از آن تلف شد ، پس با تفريط مالك اگر چه به تأخير ادا باشد بدون مسوغ شرعى ، ضامن است ؛ و اگر بدون تفريط او باشد ، ساقط مىشود از زكات به نسبت تالف ، از مجموع ، مثل سقوط 1 از چهل در تلف يك گوسفند از چهل ، و اگر هم نصاب تلف شد بدون تفريط ، چيزى بر مالك نيست .
اگر در اثناء حول ، « ارتداد فطرى » حاصل شد براى مرد ، حول منقطع مىشود و منتقل به ورثهء او مىشود با تحقّق نصاب و شروط ؛ و اگر « ارتداد ملَّى » بود ، منقطع نمىشود ؛ و هم چنين اگر « فطرى » بعد از تمام حول ، حاصل شد ؛ و هم چنين به ارتداد زن ، حول منقطع نمىشود ؛ و متولَّى اخراج در صورت وجوب ، امام عليه السلام و قائم مقام او است به جهت عدم صحّت عبادات كافر . و اگر عود به اسلام كرد ، آن چه واقع شده مُجزى است ، و اگر عينْ باقى بود ، احوط تجديد نيّت است در صورت انكشافِ فقدِ شرط اداى غير كه عدم تمكَّن از مباشرت است .
[ شرط چهارم ] نبودن از « عوامل » شرط چهارم : اين است كه انعام از « عوامل » نباشند يعنى در طول سال براى كار برده نشوند . و اگر در كار انداختند ، پس مثل معلوفه بودن ، رعايت صدق « سَوم » در تمام سال عرفاً ، يا فارغ از كار عرفاً ، بايد بشود .
آن چه به عنوان زكات در انعام بايد پرداخت شود [ خاتمه در موارد وجوب زكات در انعام ثلاثه ] زكات شتر فريضه در شتر به اين ترتيب است : « يك گوسفند » در هر پنج شتر تا « 25 » شتر ؛ و با زيادتى « 1 » در « 26 » شتر ، « يك بنت مخاض » است ؛ و با زيادتى « 10 » ، « يك بنت لبون » است ؛ و با زيادتى « 10 » ، « يك حِقّه » است ؛ و با زيادتى 15 ، « يك جذعه » است ، و با زيادتى « 15 » ، « دو بنت لبون » است ، و با زيادتى « 15 » ، « دو حِقّه » است تا برسد [ به ] « 121 » [ كه ] در هر « 50 » ، « يك حِقّه » و در هر « 40 » ، « يك بنت لبون » است .

22

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست