responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 200


و ممكن است گفته شود منصرف است دليل تحلَّل به صدّ ، از صورت اناطه به عدم دفع مال قليل و غير مُجحف به مصدود ؛ بلكه در ابتدا ، احوط ؛ و بعد از تلبّس به احرام عمره يا حج ، اظهر وجوب بذل است ، چنانچه مختار « شرائع » و « منتهى » است در غير مجحف و غير حرجى بر شخص مكلَّف .
16 - مصدود از حج يا عمره در صورت وجوب قضاءِ مصدودٌ عنه ، بر او واجب است خصوص مصدودٌ عنه از حج يا عمره با اجزا و شروط آن ، نه ضمّ مصدودٌ عنه به غير آن ، اگر چه ضميمه و مجتمع مىشدند در ادا .
احرام مملوك 17 - احرام مملوك ، منعقد است با عدم منع مالك . و اگر با اذن مالك محرم شد ، نمىتواند مالك ، تحليل نمايد او را ، چه آن كه صحيح باقى باشد ، يا آن كه افساد نمايد حج يا عمره را . و هم چنين اگر چه بيع نمايد ، مشترى نمىتواند تحليل نمايد ؛ و اگر جاهل به احرام بود ، خيار فسخ دارد .
و اگر مملوك بدون اذنِ مالكْ محرِم شد ، مستحب است براى مالكْ اذنِ در اتمام آن ، و مىتواند تحليل نمايد او را .
و اگر اذن داد و قبل از احرام رجوع كرد ، احرام بعد اذن است . و اگر محرِم شد بدون علم به رجوع ، مىتواند تحليل نمايد او را .
و اگر اذن در تمتّع داد ، نمىتواند رجوع نمايد بعد از تلبّس به احرام حج ؛ و قبل از تلبّس به آن ، محتمل است جواز رجوع ، و خصوصيّات مأذونٌ فيه رعايت مىشود ، پس با مخالفت مىتواند تحليل نمايد .
18 - و اظهر در سائق در قران ، كفايت هدى سياق است در ذبح و بعث ، از هدى صدّ و احصار ، اگر چه افضل و احوط تعدّد است . و اين احتياط ترك نشود در تعدّد سبب ، مثل كفّاره و نذر با هدى سياق و هدى صدّ و احصار .
19 - و هدى تحلَّل در مصدود و محصور ، بدل ندارد بنا بر اظهر ، بخلاف هدى تمتّع ؛

200

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 200
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست