نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 1 صفحه : 94
س آيا معتبر است خشك بودن محل مسح يا نه ؟ ج بلى معتبر است ؛ و لكن اگر رطوبتى در محل مسح باشد كه آب دست بر آن غالب باشد بر وجهى كه مسح ، به رطوبت ماسح [1] به عمل آيد ، ضرر ندارد . س كسى كه عضو را به ارتماس در آب فرو برد ، آيا مىتواند به آن عضو ، مسح نمايد يا نه ؟ ج هر گاه در حال فرو بردن به آب ، قصد شستن آن به جهت وضو كرده باشد و هم چنين هر گاه بعد از فرو بردن در آب ، قصد شستن كرده باشد ، مسح به آن جايز نيست ؛ و هر گاه قصد نمايد شستن عضو را در حال بيرون آوردن از آب [2] ، مسح به آن بىعيب است . خشك شدن رطوبت جهت مسح س هر گاه آن چه در دست از بقيّهء رطوبت آب وضو بود ، بخشكد به جهت فراموشى از مسح يا ساير [3] عذرها ، چه كند ؟ ج جايز است گرفتن آب از ساير عضوها به جهت مسح نمودن به آن ؛ و بهتر تقديم داشتن آب ريش و ابروها است به شرطى كه از حدود ، بيرون نرفته [4] باشد ، و هر گاه جميع اعضا بخشكد [5] ، دوباره وضو بسازد . س هر گاه ممكن نباشد حفظ رطوبتى كه بتوان به آن مسح نمود به جهت گرمى هوا يا غير ، چه بايد كرد ؟
[1] در تمام محلى كه از ممسوح واجبست مسح آن . [2] يا در مجموع از مكثِ در آب و اخراج از آن ؛ و در بعضى صور ، احتياط در اين است . [3] با عدم فوات موالات . [4] على الاحوط ؛ و در صورت انحصار رطوبت در خارج از حدّ روى ، رعايت احتياط بشود به تقديمش بر مسح به آب جديد به ترتيبى كه جائز است و خواهد ذكر شد . [5] به جهت طول زمان .
94
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 1 صفحه : 94