نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 1 صفحه : 93
ج اكتفا كند به غير آن از ساير اعضاى دست ، و ترك نشود احتياط به تقديمِ مسح نمودن به پشت دست [1] . س آيا جايز است مسح بر چكمه [2] و جوراب و شبه اينها يا نه ؟ ج جايز نيست مگر در حال تقيّه [3] ؛ هم چنان كه جايز است تقيّه در ساير افعال وضو و عمل صحيح است . و اگر تقيّه به هر يك از شستن پا يا مسح نمودن غير بشره حاصل شود ، احوط بلكه اقوى ، آن است كه شستن را [4] مقدّم بدارد . و كسى كه بتواند وضو بسازد در مكان خلوتى كه تقيّه در آن نباشد ، احوط بلكه اقوى ، آن است كه در آن جا وضو بسازد و تقيه ننمايد [5] . س اگر به ساير اعضاى دست هم متمكَّن نباشد ، به چه مسح نمايد ؟ ج به ذراع ؛ و ترك نشود احتياط به تقديم باطن آن . س آيا مسح را به آب خارج از وضو ، مىتوان نمود يا نه ؟ ج نمىتواند [6] .
[1] يعنى پشت باطن كفّ ، به اقرب به كفّ از ذراع ؛ و چنانكه ممكن نباشد ، با ذراع مسح نمايد ، با رعايت اقربيّت به كفّ على الاحوط . [2] اين از فروعِ مسح پا است ، كه واجب چهارم است . [3] يا ضرورت شديده . [4] اگر متمكّن از جمع بين غسل و مسح باشد ، متعيّن است ، با نيّت مسح انجام دهد ؛ و گر نه احتياط ، در اختيار غَسل است . [5] اعتبار عدم مندوحه در حال عمل ، يقينى است ، و امّا مندوحه مكانى يا زمانى ، پس اعتبار عدم آن ، موافق با احتياط است . [6] در حال اختيار ؛ و خواهد آمد بيان وظيفه در صورت تعذّر .
93
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 1 صفحه : 93