نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 95
إسم الكتاب : جامع الشتات ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 451)
ديگر ، به خاطرش آمد و نشست و طمأنينه را بجا آورد ، آيا بايد يك سجده ديگر بكند يا نه ؟ جواب : بلى ، بايد بكند . < / السؤال = 3536 > < السؤال = 2206 > 211 - سؤال : مصلى آخر وقت يقين نمود كه بيش از چهار ركعت نماز نمىتواند گزارد ، نماز عصر را مقدم داشت و بعد از فراغ از نماز ، مشخص شد كه آفتاب باقى است به مقدار چهار ركعت يا سه ركعت . جواب : ظاهر اين است كه هرگاه يك چهار ركعت بكند به قصد قربت ، كافى باشد ، به اين معنى كه منظور او ، اين باشد كه خداوندا ، اگر عدول جايز است آنچه اول كردم ، ظهر باشد و اينكه حالا مىكنم عصر باشد . و اگر عدول ، جايز نيست ، آن كه كردم ، عصر باشد و اين قضاى ظهر باشد . < / السؤال = 2206 > < السؤال = 2353 > 212 - سؤال : جورابى كه ساق او كوتاه باشد و كسى فراموش كرده و در حال نماز نكنده ( 1 ) باشد ، آيا نماز او صحيح مىباشد يا نه ؟ و مراد از كوتاه بودن ساق ، اين است كه ساق را نپوشاند ، هر چند ساقش بلند باشد و برگشته باشد ، يا آنكه من اصله ، ساق كوتاه باشد ؟ جواب : جواب از اولى اين است كه حكم به بطلان نمىكنم و جواب از ثانيه ، اينكه ظاهرا اعم از هر دو است . < / السؤال = 2353 > < السؤال = 3561 > 213 - سؤال : هرگاه نماز گزارنده در حال نشسته نداند كه از براى سجود نشسته ، يا از براى اينكه مال نفيسى در پيش رويش گذارده و خوف دزديدن آن را دارد نشسته ، آيا بايد آنچه اذكار و اعمال مشكوكى است به عمل آورد يا سجود نمايد ؟ جواب : بلى افعال مشكوكه ما قبل كه محل آن نگذشته است بجا آورد . حتى ركوع هم به جهت آن كه سقوط حكم شك وقتى است كه داخل فعل ديگر از افعال نماز شده باشد و در اينجا معلوم نيست . < / السؤال = 3561 > < السؤال = 2372 > 214 - سؤال : هرگاه ظالمى عمارت مشهدى از مشاهد نمايد يا فرشى از او در آن
1 : در مسئله شماره 172 فرمود : با كفش و هر چيزى كه پشت پا را بپوشاند و ساق نداشته باشد ، نماز نكند . در اينجا سؤال كننده بر اساس همان فتوى سؤال مىكند - البته امروزه كسى در مورد جوراب چنين فتوائى ندارد .
95
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 95