نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 86
كه يك سجده را از ركعت سابقه و نيز ركوع همين ركعتى را كه مىخواهد سجود آن را به عمل آورد ترك كرده است ، تكليف او چه چيز است ؟ جواب : تكليف او اين است كه راست بنشيند ، اگر طمأنينه بين سجدتين را هم به عمل نياورده بود طمأنينه را به عمل آورد و به سجده مىرود از براى ركعت قبل . و ما بعد آن ، آنچه بجا آورده هم اعاده كند ، مثل تشهد و قيام و قرائت . و به ركوع برود و بعد به سجود برود و نماز را تمام كند . و هرگاه يقين كند كه سجده اولى ركعت قبل است پس ( 1 ) طمأنينه را به عمل آورد وى سجده كرد به خاطرش آمد كه سجده اولى را فراموش كرده ، در اينجا بايد دو سجده بكند ، به طريقى كه گفتيم و نماز را به همان نهج تمام كند . < / السؤال = 3538 > < السؤال = 3236 > 192 - سؤال : مرد ، اجير مىتواند شد ، از براى در نماز و به عكس يا نه ؟ و در جهر و اخفات چه كند و هرگاه جاهل مسئله بوده و به مقتضاى جهر و اخفات عمل نكرده ، چه كند ؟ جواب : جايز است هر يك از مرد و زن اجير شود از براى ديگرى ، و بناى عمل حقير بر اين است كه مرد ، نماز صحيح خود را از براى زن بكند و زن ، مراعات جهر و اخفات را بكند در وقتى كه از براى مرد ، مىكند و جهر را در جايى بكند كه نامحرم ، صوت او را نشنود و جاهل در مسئله جهر و اخفات در غير اجير معذور است . و اما اجير : پس اگر مستأجر هم جاهل است به مسئله مذكوره ، ظاهرا نماز صحيح است و هرگاه عالم است به مسئله ، و به اعتقاد اين مىدهد كه اجير ، جهر و اخفات خواهد كرد ، خالى از اشكال نيست . و دور نيست كه صحيح باشد با ثبوت خيار فسخ و خيار ارش به نهجى كه در خيار عيب ، ثابت است . < / السؤال = 3236 > < السؤال = 3230 > 193 - سؤال : نماز و روزه استيجارى در سفر معصيت ، جايز است يا نه ؟ جواب : در سفر ، صوم استيجارى صحيح نيست و نماز استيجارى صحيح است و نماز
1 : منظور مولف وقتى روشن مىشود كه به جاى جمله " پس طمأنينه را به عمل آورد " جمله " يعنى پس از آن كه طمأنينه را به عمل آورد " گذاشته شود .
86
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 86